لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

امریکا برای شکست "دولت اسلامی" اقدامات گسترده را روی دست گیرد


ایالات متحده امریکا برای شکست گروه دولت اسلامی باید اقدامات گسترده را روی دست بگیرد.

این عنوان مقالهء است که از سوی میشل فلورنی و ریچارد فونتین نوشته شده و در روزنامهء واشنگتن پوست نشر شده است.

در این مقاله آمده است که اعلان ماه جاری در راستای جا به جایی 450 مربی اضافی امریکا و نیرو های حمایوی به عراق، یک گام نسبتاً اندک به جلو در امر مبارزه با گروه دولت اسلامی را نشان می دهد.

اما این حرکت در تلاش برای تغییر وضعیت کافی نیست.

در مقاله گفته شده است که برای رسیدن به آرزوی رییس جمهور اوباما در زمینه نابودی گروه دولت اسلامی یا حفظ پیشرفت ها در برابر این گروه و یا هم عقب زدن این گروه به تلاش های وسیع تر و جدی تر نیاز است.

در مقاله در مورد فعالیت و مناطق که گروه دولت اسلامی در کنترول خود دارد گفته شده که این گروه شهر پالمیرا سوریه را تصرف کرده است، بر عربستان سعودی حملات را انجام داده، در لیبیا و شبه جزیره سینا حضور یافته است و در کشور های مختلف مثل افغانستان و نایجریا طرفداران پیدا کرده است.

به اساس مقاله، حکومت امریکا اکنون تخمین می کند که حدود بیست و دو هزار جنگجوی خارجی از یک صد کشور مختلف به گروه دولت اسلامی پیوسته اند.

در مقاله، ستراتیژی امریکا در راستای کار کردن با قوای عراقی و تلاش از طریق این نیرو ها یک اقدام به جا برای پیشرفت پایدار خوانده شده است.

اما گفته شده که اجرای این ستراتیژی فاقد عنصر فوریت و منابع لازم برای موفقیت است.

در مقاله پیشنهاد شده است که یک پلان منسجم سیاسی- نظامی برای عراق ترتیب شود.

به اساس این مقاله، ایالات متحده امریکا زمانی به پیشرفت در عراق دست یافت که در تلاش نظامی و دیپلوماتیک اش هماهنگی به میان آمد.

پلان منسجم سیاسی- نظامی باید در برگیرنده تشدید دیپلوماسی با بغداد باشد تا در راستای شمولیت وسیعتر سنی، تفویض صلاحیت و منابع به ولایات مثل انبار و روی ایجاد یک گارد ملی کار شود و ملیشه های قبایلی سُنی بخشی از نیرو های امنیتی را تشکیل بدهند.

در مقاله همچنان آمده است که واشنگتن در عین حال باید تماس هایش را با متحدین عرب خود دو برابر سازد.

در مقاله پیشنهاد شده است که اسلحه به طور مستقیم به قبایل سُنی و نیرو های پیشمرگه کُرد فراهم شود.

در مقاله گفته شده است که انتقال اسلحه از طریق بغداد به سنی ها و کرد های که به مبارزه با گروه دولت اسلامی مایل اند بطی شده و کافی نمی باشد.

ایالات متحده باید به فراهم کردن آن به طور مستقیم به قبایل محلی و واحد ها شدت بخشد.

قوای خاص عملیاتی به سطح غند تنظیم شوند و برایشان فرصت داده شود تا در جریان عملیات ها مشوره بدهند.

در مقاله همچنان پیشنهاد شده است که عملیات هوایی ایتلاف تشدید یابد و کنترولران هوایی برای حمایت هوایی در جریان نبرد استخدام شوند.

در بخشی از این مقاله آمده است که کمک بیشتر هدفمند به اپوزیسیون سوریه صورت بگیرد.

در مقاله گفته شده است در حالیکه پالیسی امریکا در برابر سوریه نیاز به نگرش تازه دارد، این باید در برگیرنده افزایش تلاش برای کمک به آنهایی باشد که با گروه دولت اسلامی و هم با رژیم بشار اسد مخالف اند.

مبارزه جهانی بر ضد گروه دولت اسلامی شدت کسب کند.

این مساله هم در مقاله میشل فلورنی و ریچارد فونتین پیشنهاد شده است.

در مقاله گفته شده است گروه دولت اسلامی با جذب طرفداران این گروه و ریشه دواندن در جا های مانند لیبیا و افغانستان در حال شکل دادن تحرکات اش است.

فلورنی رییس اجراییه مرکز امنیت امریکای نوین و معاون پیشین وزارت دفاع امریکا در امور پالیسی و فونتین رییس این مرکز و مشاور قبلی سناتور جان مکن می نویسند که به یک ستراتیژی مستحکم که در برگیرنده تلاش های نظامی، استخباراتی و دیپلوماتیک باشد نیاز است تا از مبدل شدن این گروه به یک القاعده جدید جلوگیری شود.

در مقاله گفته شده است که ظهور گروه دولت اسلامی در افغانستان یک دلیل دیگر را به میان می آورد تا از برنامهء خروج قوای امریکایی الی پایان سال 2016 میلادی از افغانستان صرفنظر صورت بگیرد.

بر بنیاد مقاله، امریکا در عوض یک تعداد محدود از نیرو ها را نگهدارد تا به قوای افغان مشوره بدهند، آنها را کمک کنند و عملیات مشترک ضد تروریزم را راه اندازی کرده تا هر دو کشور را حفاظت نمایند.

XS
SM
MD
LG