لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

صدیقی: روسیه در مبارزه علیهء "داعش" با افغانستان همکاری کند


خطر گسترش فعالیت های گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان مقامات روسیه را بیشتر از هر زمان دیگر نگران ساخته اما وزارت داخله افغانستان میگوید که برای مهار کردن نفوذ این گروه، همکاری های روسیه تاثیرگذارخواهد بود.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت، میگوید حضورداعش نه تنها تهدید جدی برای افغانستان است بلکه گسترش این گروه امنیت منطقه وجهان را نیزبا خطرمواجه خواهد ساخت.

آقای صدیقی روزپنجشنبه درصحبت با رادیوآزادی گفت، افغانستان کشوریست که بیشترین قربانی را درامرمبارزه با تروریزم متحمل شده است:

" درقسمت مبارزه با داعش نیازاست تا تمام کشورهای منطقه وجهان با هم متحد شوند وبخصوص ازافغان ها حمایت صورت بگیرد چون مردم افغانستان ونیروهای امنیتی این کشوردرخط اول مبارزه با تروریزم قراردارند. مردم افغانستان اراده قوی مبارزه با هرگروه تروریستی وبه هرنامی که باشد را دارند اما برای ثبات منطقه وجهان، بخصوص روسیه باید ازمردم افغانستان به گونه جدی باید حمایت بکند وما باید مشترکاً با این پدیده مبارزه بکنیم. "

اخیراً رسانه های روسیه گزارش داده اند که ولادیمرپوتین رئیس جمهورآن کشور نسبت به افزایش فعالیت های گروه دولت اسلامی وتحکیم مواضع این گروه درافغانستان ابرازنگرانی کرده وگفته که داعش در بیست وپنج ولایت افغانستان حضوردارد.

به نقل ازرسانه های این کشوراقای پوتین در جریان دیداربا حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در مسکو، افزایش عملیات‌ های طالبان مسلح در افغانستان را نیزنگران کننده خوانده است.

این درحالیست که پیش ازاین اعضای ولسی جرگه افغانستان ازافزایش فعالیت های گروه داعش دربسیاری ازولایت های کشورازجمله ننگرهارابرازنگرانی کرده اند.

درعین حال شماری ازکارشناسان افغان نیز فعالیت افراد وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش را دربرخی ازنقاط کشورتائید کرده وروی مبارزه مشترک منطقوی دراین راستا تاکید میکنند.

مرزا محمد یارمند یکتن ازاین کارشناسان درصحبت با رادیو آزادی نگرانی رئیس جمهور روسیه را بجا خواند وخواستار یک راهکار مشخص برای مبارزه با داعش شد:

" حضور داعش درافغانستان کاملاً مشهود است ونگرانی های که رئیس جمهورروسیه دارد ازاینروکه اثرمیگذارد بالای قفقازوبالای خود روسیه باید دولت افغانستان هم درقبال این مساله ازچوکات همکاری های منطقوی راهکارروشن ودرست داشته باشد. نیازاین است که باید یک همکاری جهانی صورت گیرد چرا که این پدیده درهرجایکه عرض وجود کند کشورها را درمینوردد. "

پیش از این مقامات امنیتی افغان گفته اند که بسیاری از افراد طالبان اکنون تغییرنام کرده و زیر نام گروه دولت اسلای یا داعش فعالیت دارند.

تحلیلگران افغان میگویند که در شرایط حساس کشور نیاز است تا حکومت از دقت لازم کارگیرد و اجازه ندهد تا گروه های تروریستی با استفاده ازنام های مختلف امنیت کشور را بیشتر ازاین مختل سازند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG