لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

سکندری: اداره هوا نوردی افغانستان از لست سیاه اتحادیهء اروپا بیرون شود


با وجود تلاش های اداره هوانوردی ملکی درخصوص بیرون ساختن این اداره ازلست سیاه اتحادیه اروپا برخی شرکت های هوایی میگویند با رفع این مشکل زمینه پروازبرای طیارات شان به کشورهای اروپایی مساعد میگردد.

معروف سکندری معاون عملیاتی شرکت هوایی آریانا روز پنجشنبه درصحبت با رادیوآزادی گفت، شرکت های هوایی افغانستان راجسترشده اداره هوانوردی افغانستان بوده ومطابق به قوانین این اداره عمل میکند.

وی میگوید پیشرفت های قابل ملاحظه دربخش شرکت های هوایی صورت گرفته اما انان منتظربیرون شدن اداره هوانوردی افغانستان ازلست سیاه اتحادیه اروپا هستند:

" پیشرفت های قابل ملاحظه صورت گرفته اما هرقدرکه تلاش شود بازجای را نمیگیرد بخاطریکه طیارات ما راجسترافغانستان را دارد مشکل اساسی این است که اداره مستقل هوانودی افغانستان دربلک لست است این مشکل که برطرف شود فکرنکنم که دیگر مشکلی برای پروازکردن باقی به طرف اروپا باقی بماند. "

هرچند وی درخصوص این پیشرفت ها جزئیات ارایه نکرد اما گفت مشکلات اندک هنوزهم باقی است که آنرا برطرف میسازند.

اتحادیه اروپا در سال 2010 میلادی شرکت های هوایی افغانستان را بخاطر نبود قوانین و مقررات عدم مصونیت پرواز ها، نبود یک سیستم نظارتی از شرکت های هوایی و توزیع جواز های غیر قانونی شامل لست سیاه نمود.

اما پس ازآن اداره مستقل هوانوردی افغانستان گفت تلاش های را بخاطر حل این مشکلات روی دست گرفته وشرایط را که آن اتحادیه تقاضا کرده بود آماده کرده اند.

هرچند محمود شاه حبیبی معاون عملیاتی این اداره روز پنجشنبه حاضر به دادن جزئیات دراین مورد با ما نگردید اما پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که تلاش ها به شدت روی حل این مشکل جریان دارد.

دراین حال حکمت لطیفی یکی ازکارشناسان بخش هوانوردی آغاز دوباره پرواز طیارات شرکت های داخلی افغانستان را به کشورهای اروپایی ازلحاظ اقتصادی با اهمیت میدانند:

" هر قدر سریعترکه متیوانند تلاش کنند چون یک منبع عایداتی است برای کشورما اداره مستقل هوانوردی اگر به زود ترین فرصت این کاررا انجام ندهند این کارنقصان زیادی را متوجه کشورمیسازد. "

در حال حاضر آریانا، کام ایر و صافی از شرکت های اند که در افغانستان فعالیت داشته و سفر های شان را به شمول ولایات افغانستان به برخی از کشور های عربی، ترکیه، هندوستان و کشور های آسیای میانه انجام می دهند.

کارشناسان می گویند، هرگاه زمینه پرواز طیارات این شرکت ها به اروپا مساعد گردد در کنار مفاد اقتصادی حیثیت افغانستان را نیز در میان کشور ها بالا برده و اعتبار مردم نسبت به شرکت های هوایی افغانی بیشتر می گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG