لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

وزارت دفاع نشست وزرای دفاع ناتو برای افغانستان را پر دست آورد خواند


مسوولان وزارت دفاع می گویند، در شرایط که افغانستان با تروریزیم جهانی در جنگ قرار دارد، هر گونه کمک و همکاری برای شان قابل قدر است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل برای افغانستان بسیار مهم بود، اما ضرور است که این سازمان به تعهداتش عمل کند:

"درخواست های را که سرپرست وزارت دفاع در آنجا مطرح کرده وزرای ناتو آنرا تایید نموده اند و تعهد همکاری سپرده اند، به خصوص سرپرست وزارت دفاع افغانستان با وزرای دفاع ترکیه، جرمنی، آسترالیا، انگلستان، امریکا و سکرترجنرال ناتو جداگانه گفتگو کرده و تمامی پیشنهادات اش از سوی آنها پذیرفته شده و این سفر برای نیروهای مسلح و دفاعی کشور بسیار مهم بوده است."

به گفته آقای وزیری، با در نظرداشت جنگ کنونی در افغانستان، تقویت نیروهای هوایی، تنظیم حمایت مالی از نیروهای افغان تا سال 2017 میلادی از مسایل بوده که پذیرفته شدن آن از سوی ناتو برای کشور بسیار مهم بوده است.

معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع در نشست وزرای دفاع ناتو به قربانی افغانها در جنگ اشاره کرده گفت که افغانستان مستحق چنین کمک ها از سوی جامعه جهانی است.

نشست وزرای دفاع ناتو به تاریخ بیست و پنجم ماه جون در بروکسل پایان یافت و اشتراک کننده گان آن تعهد کردند که به کمک های شان با افغانستان ادامه می دهند.

ینز ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در مورد ادامه کمک های ناتو با افغانستان چنین گفت:

" توجه ما به یک بخش بسیار مهم است که آن حمایت مالی از نیروهای افغان می باشد و ما به آن ادامه می دهیم، گپ مهم دیگر که ما با آن موافق هستیم حمایت از نیروهای هوایی افغان است."

آقای ستولتنبرگ گفت که در کنار حمایت مالی، ناتو متعهد است که ماموریت حمایت قاطع را به منظور آموزش و تجهیز نیروهای افغان ادامه دهد.

در جریان سیزده سال گذشته تعهدات وزرای ناتو برای افغانستان بسیار مهم بوده، اما در سال گذشته این سازمان به دلیل جنجال ها در اوکراین و آسیای میانه در باره افغانستان بحث نکردند.

در اوایل سالجاری وزرای خارجه ناتو در ترکیه نشستی را برگزار کردند و در آن از ماموریت حمایت قاطع پشتیبانی صورت گرفت و هم چنان پیشنهاد گردید که پس از سال 2016 میلادی یک پایگاه در کابل برای نیروهای خارجی داده شود.

در این حال اسحاق اتمر یکی از کارشناسان نظامی می گوید که از کمک های وزرای دفاع ناتو باید استفاده درست صورت گیرد.

" نشست وزرای دفاع ناتو که دو، سه روز قبل در بروکسل برگزار شده بود، تعهدات خوبی افغانستان به دست آورد، چرا که ما در بخش نظامی به کمک ها نیاز داریم بخصوص در بخش هوایی، تقاضای من اینست که ما در بخش محو فساد در مصرف کمک ها در این بخش ها، توجه جدی کنیم."

با آنکه در نشست اخیر ناتو هم در باره افغانستان تعهدات صورت گرفت، اما همواره یک سوال مطرح می شود که چرا تا حالا نیروهای افغان به طور کامل خود کفا نشده اند.

دیده شود که از تعهدات تازه وزرای دفاع ناتو در نشست بروکسل، حکومت افغانستان چه گونه استفاده می کند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG