لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

روابط افغانستان و پاکستان در حالت سرد شدن قرار دارد


شماری از مقام های افغان و پاکستانی از بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد و همکاری دو جانب، مأیوس به نظر می رسند.

مقام های افغان بار ها گفته اند که برای روند صلح افغانستان، همکاری پاکستان مهم است.

پاکستان متهم است که از طالبان افغان، شبکه حقانی و آن گروه های شورشی حمایت می کند که حملات را در افغانستان تنظیم می کنند.

در افغانستان و پاکستان، شماری از مقام ها پیشرفت ها در بهبود روابط دو کشور و همکاری اسلام آباد را در پروسه صلح افغانستان خیلی اندک می دانند.

افراسیاب ختک سناتور سابق مشرانو جرگه پاکستان می گوید: انتظار های سال 2014 در مورد همکاری اسلام آباد در تلاش های صلح افغانستان و بهبود روابط با پاکستان، حالا در وضعیت پژمرده شدن قرار گرفته است.

به گفته وی، علت این کار عدم اقدام متقابل از جانب پاکستان است، چیزی که افغانستان انتظار آنرا داشت.

آقای ختک در صحبت با رادیو آزادی، همچنان به مذاکرات غیر رسمی صلح که در چندین کشور با شرکت نماینده های طالبان و شماری از شخصیت ها برگزار شد، اشاره کرد و افزود:

" بدبختانه از جانب پاکستان، به پیشنهاد های حکومت افغانستان طوری پاسخ داده نشد که لازم بود. گفته می شود که گفت و گو های صلح آغاز شده اما این مذاکرات صلح نیست زیرا غیر رسمی بوده است. مذاکره در صورتی می بود که در افغانستان جنگ و درگیری پایان می یافت. افغانستان در زمستان جنگ ها را شاهد بود و حالا باز هم در آنجا خون ریختانده می شود. تا زمانیکه از سوی پاکستان گام های عملی برداشته نشود و آن کشور برای جنگجویان یک خط سرخ تعیین نکند، فکر نکنم که این پروسه موثر واقع شود."

روابط دو همسایه یعنی افغانستان و پاکستان در چهارده سال گذشته با پیچیده گی های زیاد همراه بود.

مقام های افغان، پاکستان را به نا امنی ها در افغانستان متهم می کنند اما اسلام آباد این اتهام ها را همواره رد می کند.

آنسو پاکستان ادعا می کند که افغانستان در داخل خاکش به طالبان پاکستانی پناه داده است، چیزی که از سوی کابل رد می شود.

در مقایسه با اداره حامد کرزی، حکومت فعلی در مورد پاکستان محتاطانه سخن می گوید: اما برای برقراری صلح و تشویق شورشیان جهت شرکت در پروسه مذاکرات، از همکاری اسلام آباد مأیوس به نظر می رسد.

جاوید فیصل یکی از سخنگویان ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت: حکومت افغانستان در برخی موارد مشخص خواهان همکاری پاکستان بود اما تا حالا به این تقاضا ها از جانب اسلام آباد پاسخ داده نشده است:

" به آن حد که حکومت افغانستان انتظار داشت، به حدی که ما از پاکستان بیشتر از حرف زدن، تقاضای عملکرد را داشتیم، به آن اندازه کار نشده است. در پروسه صلح ما طرفدار کار بیشتر آنها بودیم. به این ترتیب، به هدف کاهش در حملات مخالفین و دست برداشتن از حمایت شورشیان، خواهان همکاری صادقانه پاکستان بودیم، اما چنین نشد. با توجه به همه، به این معنی نیست که دیگر برای همکاری با پاکستان متعهد نیستیم."

با این همه، شماری زیاد در افغانستان، به همکاری صادقانه پاکستان به دیده تردید می نگرند و خواهان جدیت دولت در برابر آن کشور استند.

اخیراً در ولایت ها و مناطق مختلف افغانستان، تحرکات و حملات مخالفین مسلح دولت افزایش یافته و بسیاری ها باز هم اداره استخبارات پاکستان را دخیل در این مشکلات می دانند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG