لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

اشرف غنی: تامین صلح در افغانستان مستلزم همکاری منطقه یی است


محمد اشرف غنی می گوید که تمامی کشورهای همسایه و منطقه شُرکای صلح و ثبات افغانستان بوده و آینده این کشور وابسته به همکاری منطقه یی است.

رییس جمهور این را هم گفت که جنگ بالای افغانستان تحمیل شده و بی توجهی به این مساله، به زیان تمامی کشورهای منطقه خواهد بود.

آقای غنی روز سه شنبه در یک نشست در کابل تاکید کرد که بدون همکاری کشور های منطقه، تغییر اساسی و ثبات در افغانستان تامین شده نمی تواند:

" تغییر بنیادی در افغانستان بدون همکاری منطقه یی به وجود آمده نمی تواند، بنابرین تمامی همسایه های ما از هند تا آذربایجان و روسیه شرکای صلح و ثبات افغانستان استند، آینده افغانستان متعلق به همکاری منطقه یی است."

رییس جمهور اشرف غنی این اظهارات را در حالی مطرح می کند که جنگ و درگیری در افغانستان بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته و درکنار طالبان مسلح، داعش یا گروه دولت اسلامی هم فعالیت هایش را در این کشور آغاز کرده است.

در جریان سالجاری، مخالفین مسلح شدت حملات خود را به ولایات شمال شرقی کشور متمرکز کرده و در دو ماه گذشته برخی ولسوالی های بدخشان و قندز را نیز به کنترول در آوردند.

در این حال، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان می گوید که هم اکنون اتباع ده کشور تنها در قندز بر ضد نیروهای افغان می جنگند و ضرور است تا برای مهار آن، یک اجماع منطقه یی شکل گیرد:

" تنها در ولایت قندز، از ده مملکت مختلف جنگجویان حضور دارند و ما قربانی می دهیم و ضرورت این است که منطقه و تمام همسایه های ما با یک آواز به یک اجماع برسیم."

مقامات افغان پیش از این نیز بر نیازهمکاری صادقانه کشورهای منطقه و جهان در کار مبارزه با تروریزم تاکید کرده و تامین صلح، ثبات و امنیت را در افغانستان به نفع منطقه دانسته اند.

تحلیلگران افغان نیز می گویند که اگر کشور های همسایه و منطقه ثبات و آرامش می خواهند، باید افغانستان را در کار مبارزه با تروریزم صادقانه همکاری کنند.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG