لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه های جهان


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش به حمله بالای انبار سلاح یک قوماندان در ولایت پروان و اعتراض های مردمی در آن ولایت مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، اعتراض کننده ها روز دوشنبه شاهراه کابل – شمال را به روی ترافیک بستند.

آنها ادعا کردند که نیرو های امریکایی بر انبار مهمات یک قوماندان محلی حمله کردند و اسلحه در آنجا را از بین بردند.

نیویارک تایمز در ادامه نوشته: از این حمله بر میاید که پس از مصرف میلیون ها دالر برای خلع سلاح در افغانستان، با آنکه افراد مسلح با شبکه القاعده و یا طالبان ارتباطی ندارند، برای نیرو های امریکایی یک تهدید شمرده می شوند.

روزنامه می افزاید: با آنکه اردوی امریکا این حمله را حفاظت از نیرو هایش می داند، شماری از قوماندانان مجاهدین سابق و بزرگان محلی در شمال، بر امریکا اتهام وارد می کنند که این اقدام انگیزه های سیاسی دارد و شاید برای خاموش ساختن بحران انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته باشد.

به نوشته نیویارک تایمز، عبدالله عبدالله که در جریان انتخابات ریاست جمهوری خواهان آرامش شده بود و در حال حاضر رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی است، به روز دوشنبه از اعتراض کننده ها در پروان خواست تا خاموش باشند.

وی افزود: برای معلوم شدن حقایق، یک هیئت هم به منطقه رفت و در کنار این خواهان وضاحت از جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در مورد رخداد پروان شد.

دگروال براین تربیوس سخنگوی جنرال کمپبل به نیویارک تایمز گفته است: هدف حمله بر انبار مهمات از بین بردن سلاح و مهماتی بود که به قصد حمله علیه نیرو های افغان و ائتلاف، ممکن از آن کار گرفته می شد.

گروه دیده بان حقوق بشر

گروه دیده بان حقوق بشر در مورد تلفات غیر نظامیان افغان ابراز نگرانی کرده است.

این گروه در یک گزارش تازه نوشته است: در این اواخر در نتیجه جنگ ها میان نیرو های افغان و طالبان، تعداد تلفات غیر نظامیان بیشتر شده است.

در گزارش آمده که دفتر سازمان ملل متحد یعنی یوناما در ارقام تازه اش نشان داده که عامل بزرگ افزایش در تعداد تلفات غیر نظامیان افغان، استفاده از سلاح های سنگین بوده است.

به گفته یوناما تنها در چهار ماه نخست سال 2015 میلادی، 266 غیر نظامی در افغانستان از این رویداد ها آسیب دیده اند، یعنی 62 تن آنها کشته شده اند و 204 تن دیگر زخم برداشته اند.

XS
SM
MD
LG