لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

سفیر پاکستان در کابل در ارتباط حمله در پکتیکا، احضار شد


وزارت خارجه افغانستان در پیوند به ایجاد تاسیسات و حمله نیروهای پاکستانی بالای سربازان افغان در منطقه انگور هده ولایت پکتیکا، سفیر این کشور مقیم کابل را احضار کرد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت از سفیر پاکستان خواست تا کشورش از ساخت تاسیسات در منطقه انگور هده ولسوالی برمل ولایت پکتیکا جلوگیری نماید.

آقای مستغنی گفت که ابرار حسین سفیر پاکستان مقیم کابل وعده کرده که در این مورد با مقامات در اسلام آباد صحبت می کند تا این مشکل به زودی حل گردد:

" معین سیاسی وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت که تکرار این نوع حرکات نیروهای پاکستانی تلاش های دو جانب در جهت بهبود و گسترش روابط و ایجاد فضای همزیستی و همسایگی مسالمت آمیز میان دو کشور را آسیب خواهد رساند سفیر پاکستان مقیم کابل وعده سپرد که پیام وزارت خارجه را با مقامات کشورش در میان خواهد گذاشت و تلاش می ورزد تا در جهت توقف این حرکات نیروهای نظامی پاکستانی اقدامات جدی صورت بگیرد. "

وزارت خارجه در این مورد اعلامیه را نیز به نشر رسانیده که در آن گفته شده این عمل نیروهای نظامی پاکستان خلاف اصول حقوق بین المللی و روابط دیپلوماتیک است.

به اساس گزارش ها، شب چهارشنبه درگیری در منطقه انگور هده ولسوالی برمل ولایت پکتیکا زمانی میان نیروهای افغان و پاکستانی آغاز شد که نیروهای پاکستانی می خواستند در خاک افغانستان تاسیسات اعمار نمایند.

وزارت داخله و مقامات محلی ولایت پکتیکا گفته اند که در این درگیری یک سرباز افغان به اسم نجیب الله و هشت سرباز پاکستانی کشته شده اند.

حدود دو سال قبل نیز نیروهای پاکستانی می خواستند تا در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار یک دروازه و تاسیسات اعمار نمایند که نیروهای سرحدی افغان جلو آنرا گرفتند که در آن درگیری به اسم قاسم خان یک پولیس سرحدی افغان نیز کشته شد.

از سوی هم جنرال رحمت الله رووفی قوماندن پولیس سرحدی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت، نیروهای پاکستانی صبح روز پنجشنبه بار دیگر بخاطر ساختن تاسیسات در خاک افغانستان آغاز کرده اند:

" طرف مقابل آماده گی یک تهاجم قوی را گرفته که توپ تانگ را آماده کرده اند در نزدیک های خط دیورند خود را نزدیک کرده و اخطاریه می دادند اما باز هم ما هدایت دادیم تا بالاش شما کس عمل نکند شما عمل اجرا نکنید این مساله فعلاً به همین شکل باقی مانده صبح باز هم آنها کار خود را آغاز کرده اند. "

سرحد میان افغانستان و پاکستان حدود دو نیم هزار کیلومتر طول دارد که از سالهای گذشته بدینسو مشکلات زیادی در امتداد آن وجود داشته است.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را متهم به ایجاد تاسیسات و پیشروی در داخل خاک این کشور نمود، اما همچو اتهامات همیشه از سوی مقامات پاکستانی، رد گردیده است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG