لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

در شهر "عدن" 31 تن در اثر گلوله باری حوثی ها کشته شدند


شورشیانی که بر ضد نیرو های طرفدار حکومت یمن می جنگند یک منطقه مسکونی را در شهر عدن که دومین شهر بزرگ این کشور به شمار می آید مورد گلوله باری قرار داده، بیش از 30 فرد ملکی را به قتل رسانیدند. به تعقیب این گلوله باری سازمان ملل متحد بلندترین سطح حالت اضطراری فوق العادهء بشری را در یمن اعلان کرد.

براساس برنامهء مساعدت های عاجل بشری، سازمان ملل متحد تلاش خواهد کرد تا به 11.7 ملیون باشندهء یمن که به مساعدت های عاجل بشری نیاز دارند، دسترسی حاصل کند.

سیفان او. براین (Stephen O'Brien) مسوول کمک های بشری سازمان ملل متحد برای بحث در مورد بحران در این کشور جنگ زده و فقیر خلیج، گفتگوهای را هم انجام داده است.

فرهان حق (Farhan Haq) سخنگوی سازمان ملل متحد با ابراز اینکه همهء ادارت این سازمان توافق کرده اند که حالت اضطراری درجه سوم را برای مدت شش ماه در یمن اعلان کنند، می گوید:

"با مسدود شدن حداقل 160 شفاخانه و مرکز صحی در یمن به دلایل بی امنیتی، کمبود مواد سوخت، تجهیزات و اکمالات، سیستم صحت عامهء این کشور با متلاشی شدن قریب الوقوع مواجه است."

این در حالیست که نیروهای طرفدار حکومت یمن در شهر تعز تلاش ها را برای دستگیری 1200 زندانی آغاز کرده اند که ادعا می شود در جریان جنگ ها با شورشیان حوثی از زندان رها شده اند. اعضای شبکهء القاعده نیز در این زندانیان فراری شامل اند.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، شهرهای عدن و تعز شاهد درگیری های شدید بین نیروهای طرفدار عبدالربه منصورهادی رییس جمهورسابق یمن که به عربستان فرار کرده و شورشیان شیعهء حوثی بوده است.

از نیروهای طرفدار عبدالربه منصورهادی، حملات هوایی به رهبری عربستان سعودی حمایت می کند که در ماه مارچ سال جاری میلادی برضد شورشیان حوثی در یمن آغاز شد.

قبل از آنکه عبدالربه منصورهادی در ماه مارچ به کشور همسایه عربستان فرار کند، شهر عدن آخرین پناهگاه وی به شمار می رفت.

علی ال احمدی سخنگوی نیروهای طرفدار حکومت یمن می گوید: "شورشیان حوثی بالای منطقهء المنصوره در شهر عدن 15 راکت کاتیوشا را فیر کرده اند."

این منطقه در کنترول نیروهای طرفدار عبدالرب منصورهادی قرار دارد.

به گفتهء علی ال احمدی این گلوله باری ها روز چهارشنبه زمانی صورت گرفت که قبل افطار در ماه مبارک رمضان، سرک های شهر خیلی مزدحم بود.

الخدرلسوار (Al-Khader Laswar) مسوول ادارهء صحت عامهء شهر عدن می گوید در اثر این گلوله باری 31 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شده اند.

محمدقباتی (Mohamed Qubaty) سابق مشاور سیاسی صدراعظم یمن به آژانس خبری فرانس پرس گفته است:

"در حالیکه مردم شهر عدن کشته می شوند، جهان صرف تماشا می کند."

XS
SM
MD
LG