لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

نیروهای افغان برای دستگیری یک عضو القاعده بر یک شفاخانه در قندز حمله کردند


نیروهای خاص افغان، برای دستگیری یک عضو مظنون گروه القاعده، بر شفاخانهء در ولایت قندز حمله کردند که از سوی گروه داکتران بدون سرحد اداره می شود.

عبدالله یک قوماندان ارشد نیرو های خاص افغانستان در ولایت قندز این مطلب را در صحبت با خبرگزاری رویترز بیان کرده گفت: تاکنون واضح نشده است که حمله روز چهارشنبه بر این شفاخانه نتیجه داده و شخص مذکور دستگیر شده یا نه.

جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از حمله بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در قندز ابراز بی خبری کرد.

حمله بر شفاخانه ها به ندرت اتفاق می افتد، زیرا شفاخانه ها نظر به قوانین بین المللی مصونیت دارند.

شفاخانه های که در افغانستان از سوی ادارات کمک رسانی خارجی کار می کنند، قربانیان جنگ بخصوص آنانی را که از راه های دور می آیند، بیشتر کمک می کنند.

ولایت قندز در شمال افغانستان ماه هاست که به خط اول جبهه جنگ خونین بین نیروهای دولتی و طالبان مبدل شده و جنگجویان طالب یک ولسوالی را در این ولایت تا هنوز در اختیار دارند.

سازمان داکتران بدون سرحد می گوید: پس از اینکه عساکر اردو داخل شفاخانه شدند، با کارمندان به طور خشونت آمیز رفتار کردند.

گفته می شود، پس از این حمله فعالیت شفاخانه موقتاً متوقف گردید.

گروه داکتران بدون سرحد در یک اعلامیه، این حمله را بی احترامی جدی به ماموریت این گروه خوانده که مطابق قوانین بین المللی بشر دوستانه کمک های صحی فراهم می کند.

یک کارمند این گروه کمک رسانی که نخواست نامش افشاء شود، به آژانس خبری رویترز گفت: داکتران خارجی تلاش کردند که مانع دخول نیروهای خاص افغان شوند، اما آنها داخل شفاخانه شده به تلاشی پرداختند.

سازمان داکتران بدون سرحد پس از وقفهء 5 پنج ساله در سال 2009 میلادی دوباره به افغانستان برگشت. این گروه در سال 2004 میلادی به دنبال اینکه پنج کارمند آن در افغانستان کشته شدند، این کشور را ترک کرد.

شفاخانه های این سازمان کمک رسانی بدون در نظر داشت اینکه کدام جانب را کمک می کند و شخص بیمار چگونه زخمی شده، قربانیان جنگ را تداوی می نمایند.

XS
SM
MD
LG