لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

محصلین افغان مقیم هند با مشکلات روبرو اند


از چند سال بدین سو کشور های مانند هندوستان، پاکستان، تاجکستان و شماری از کشور های دیگر تعدادی از بورس ها را در اختیار محصلین قرار می دهند که شماری زیاد آن توسط کشور هند در درسترس محصلین قرار داده می شود و محصلین از طریق این بورس ها برای ادامه تحصیل راهی این کشور می گردند.

به گفته مسوولان وزارت تحصیلات عالی افغانستان در حدود 16 هزار محصل در کشور هندوستان دارند که از جمله 1300 تن از طریق بورس های دولتی رفته اند در حدود 6 هزار از بورس های ICCR یا قونسل گری کشور هند است و متباقی به مصرف شخصی خود شخص است.

بحث این هفته برنامه هوای تازه هم روی مشکلات محصلین افغان در هند است که آیا تا به حال از طرف افغانستان به مشکلات شان رسیده گی صورت گرفته است؟

از موضوع آگاهی دارند یا خیر؟ در این برنامه با یکتن از محصلین افغان مقیم کشور هند که به افغانستان آمده و به نماینده گی از محصلین آنجا مشکلات را مطرح کرده است، سخنانی داریم و در پاسخ به مشکلات آنها با مسوولین وزارت تحصیلات عالی افغانستان هم در تماس شدیم.

زمانیکه از بیت الله حمید محصل افغان در هند از مشکلات محصلین آنجا سوال کردم وی در قدم نخست از مقدار پولی که از طرف دولت برای محصلین داده می شود یاد کرده گفت که آن پول کافی نبوده و در ضمن به وقت برای شان پرداخت نمی گردد. همچنان کارت های بیمه صحی که داده شده کارت ها در شفاخانه ها مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

برای پاسخ به این مشکلات انجنیر کریمه قیوم امیری رئیس تحصیلات عالی در خارج، وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت: در این سال وزارت مالیه به مشکل مالی مواجه شده بود از این رو نتوانست پول محصلین را به همان زمان و معیاد معینه انتقال دهد مگر این مشکل از طرف تفاهمنامه که داریم حل شده است و مقدار پول که برای شان داده می شود جیب خرج محصل است که تعین شده و به همان معیار که در آن کشور است به حد کافی است و از طرف پوهنتون ها پرداخت می گردد.

پول بیمه که به برای شان پرداخت می گردد در حدود 75 دالر در سال است که آن از طرف شرکت های دولتی به پوهنتون های دولتی داده می شود، مشکل محصلین این است که از پالیسی بمیه هیچ خبر ندارند و کارت را به شفاخانه های شخصی می برند که قابل قبول نمی باشد.

بیت الله حمیدی مشکل دیگری که در ارتباط به شهادتنامه ها و دیپلوم محصلین است یاد کرده گفت که اسناد شان به زبان های ملی کشور است اما به زبان بین المللی یا انگلیسی وجود ندارد، زمانیکه محصل اسناد خود را می برد مورد قبول آنها قرار نمی گیرد و محصل در انجا با مشکلات روبرو می شود.

خانم امیری رئیس تحصیلات عالی در خارج در پاسخ به اسناد محصیلن پوهنتون های دولتی و خصوصی چنین گفت:

" محصلینی که از پوهنتون های خصوصی فارغ شده نباید مستقیم اسناد را از پوهنتون گرفته به آن کشور بروند اول باید با وزارت تحصیلات عالی و وزارت خارجه در تماس شده بعداً اسناد خود را بگیرند."

آقای حمیدی محصل افغان مقیم هند در مورد راجستر نبودن برخی پوهنتون های خصوصی و محصلین که به آن کشور می روند اسناد شان هم مورد قبول قرار نمی گیرد و این باعث سرگردانی محصلین یشده است.

خانم امیری در پاسخ به این مسئله گفت: محصلین پوهنتون های خصوصی اسناد و دیپلوم که بدست میآورند نباید خود سرانه اقدام کنند باید یک سند تاییدی از وزارت تحصیلات عالی و وزارت خارجه داشته باشند.

بیت الله حمیدی یکی دیگر از مشکلاتی که محصلین افغان مقیم کشور هند به آن مواجه هستند معرفی نشدن محصلین افغان به پوهنتون های معتبر هندوستان است.

خانم انجنیر کریمه قیوم امیری رئیس تحصیلات عالی در خارج با رد این مشکل گفت: که چنین نیست که وزارت تحصیلات عالی بدون تصمیم عمل کند لست پوهنتون ها از طرف سفارت هند روان می شود و تمام پوهنتون ها ارزیابی گردیده بعد محصلین فرستاده می شوند.

بیت الله حمیدی این موضوع را هم اشاره کرده گفت که انجا برخی از جوانانی هستند که در شرایط سخت تحصیلات را پیش می برند اما تعداد دیگری هم هستند که وقت خود را هدر نموده و متوجه درس و تحصیل نیستند.

از خانم امیری پرسیدیم، محصلینی که اعزام می شوند آیا از طرف وزارت تحصیلات عالی افغانستان مورد پیگرد و تعقیب قرار می گیرند یا خیر؟ در پاسخ چنین گفت:

" هیئت های موظف هر سال چندین بار به آنجا می روند و از حال و احوال و مشکلات محصلین افغان مقیم هند دیدن نموده به مشکلات شان رسیدگی صورت می گیرد.

هر کشور از خود قوانین و مقرارت و فرهنگ خود را می داشته باشند"

از خانم امیری این را هم پرسیدم که برای آگاهی دهی از فرهنگ کشور های که محصلین برای تحصیل اعزام می شوند کدام پروگرام دارند یا خیر؟ در پاسخ گفت:

" قبل از اینکه محصل به کشور های خارجی اعزام شوند وزارت تحصیلات عالی افغانستان برنامه یی دارد که گروپ گروپ محصلین را می خواهد و به مدت یک یا دو روز ترنیک داده می شوند تا از مقررات و قوانین آن کشور با خبر شوند اما متاسفانه محصلینی هستند که در انجا کار های خلاف می کنند، تقاضای ما این است تا از این کار ها جلوگیری کنند.

برنامه این هفته هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده: فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:59 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG