لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

مککین: امریکا نباید افغانستان را در وضعیت فعلی ترک کند


جان مککین
جان مککین

موجودیت گروه دولت اسلامی، سقوط برخی از مناطق غربی و شرقی افغانستان به دست طالبان و نفوذ جنگ جویان خارجی در این کشور سناتوران امریکایی را نگران ساخته است.

سناتور جان مککین از امریکا می خواهد تا افغانستان را در این وضعیت ترک نکند.

آقای مککین روز شنبه در سفر اش به کابل گفت: درگیری های کنونی میان طالبان و گروه دولت اسلامی برای کوتاه مدت مفید است اما در درازمدت این مسأله به یک تهدید مبدل خواهد شد:

"سقوط برخی مناطق غربی افغانستان، انتقال اسلحه ایرانی به طالبان و پدیده جدید ظهور دولت اسلامی مرا عمیقاً نگران ساخته و ترک نمودن افغانستان از سوی امریکا بر اساس برنامه قبلی یک اشتباه بزرگ و یک تراژیدی خواهد بود."

آقای مککین افزود: افزایش حملات طالبان نشان می دهد که آنان هنوز هم توانایی قابل ملاحظه دارند اما در عین حال وی از مبارزه نیروهای افغان در برابر دشمن ستایش کرد.

بر اساس گفته های قبلی بارک اوباما رییس جمهور امریکا، در اخیر سال 2016 میلادی حضور نیروهای آن کشور به حفاظت سفارت خانه ها محدود خواهد شد.

پیش از این وزیر دفاع امریکا خواهان ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان شده است.

از سوی هم سناتوران امریکایی با اشاره به وضعیت موجود گفته اند که امریکا نباید در حال حاضر دست آورد های سیزده ساله و قربانی هزاران عسکر افغان و از آن کشور را با ترک یکبارگی، متضرر سازد.

در این حال عبدالقادر ځاځی وطن دوست عضو کمیسیون بین المللی ولسی جرگه افغانستان هم تایید می کند که وضعیت کنونی این کشور نیازمند ادامه حضور نیروهای امریکایی است:

"وزیر دفاع امریکا زمانیکه برای گرفتن رای اعتماد به کانگرس آمد گفت که به دوام جنگ در افغانستان بازنگری خواهد کرد و اکنون که جان مککین این حرف را میزند و ابراز نگرانی می کند به نظر من به سلسله همان اظهارات است."

سناتور جان مککین در این سفرش با رییس جمهور غنی نیز دیدار کرده و و بر حمایت و همکاری دوامدار ایالات متحده امریکا و کانگرس آن کشور با افغانستان اطمینان داده است.

اما حکومت افغانستان همواره تروریزم و افراطیت را یک خطر منطقوی خوانده و بر مبارزه گسترده علیه آن تأکید نموده و از جامعه جهانی خواسته است تا بیشتر بر تجهیز و قوت بخشیدن نیروهای افغان توجه کند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG