لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

اختلاف میان عبدالله و غنی روی تقرر وزیر دفاع


روزنامه دی ایکانومیست تایمز به رد شدن نامزد وزارت دفاع افغانستان پرداخته و نوشته است، نامزد وزارت دفاع افغانستان در حالی نتوانست رای اعتماد پارلمان این کشور را بدست آورد که این پُست بسیار مهم از ماه ها خالی و نیرو های افغان برای جلوگیری از سقوط مناطق بدست طالبان مسلح درگیر جنگ اند.

معصوم ستانکزی که برای پُست وزارت دفاع از سوی رییس جمهور اشرف غنی معرفی شده بود، دیروز با کسب 84 رای تائید و 104 رای رد، نتوانست رای اعتماد ولسی جرگه را حاصل کند.

دی ایکانومیست تایمز می نویسد، انتخاب قبلی برای این پوست که شیر احمد کریمی لوی درستیز سابق افغانستان بود، نیز از سوی پارلمان این کشور در جنوری سال جاری رد شد.

روزنامه می افزاید، بر اساس گزارش ها دلیل تاخیر مکرر در تقرر وزیر دفاع اختلاف روی معرفی نامزد این وزارت میان رییس جمهور و رییس اجرائیه این کشور است.

دی ایکانومیست تایمز همچنان به پایان ماموریت رزمی ایالات متحده امریکا و افزایش حملات طالبان مسلح در نقاط مختلف افغانستان اشاره کرده می گوید، پُست خالی وزارت دفاع ترس بی ثباتی را در این کشور دامن زده است.

روزنامه در ادامه می نویسد، طالبان مسلح که حالا جنگجویان آسیای مرکزی را نیز در صفوف خود دارند، به تازگی ولسوالی چهاردره ولایت قندز را تصرف کرده و باعث نگرانی های شدید شدند که مبادا این گروه پس از 2001 میلادی دوباره بتوانند مرکز یک شهر را تصرف کنند.

از سوی دیگر روزنامه لاس انجلس تایمز به نا امنی ها شاهراه های افغانستان پرداخته و قصه یک راننده را بیان کرده که در این شاهراه های پُر خطر رفت و آمد دارد.

لاس انجلس تایمز می گوید، غلام کربلایی 55 ساله از دوازده سال بدینسو در مسیر کابل-بامیان رانندگی می کند.

با آنکه بامیان یکی از ولایات نسبتاً امن افغانستان است، اما رسیدن به آنجا توسط موتر بدون خطر نیست.

روزنامه در ادامه می افزاید، برای رسیدن به بامیان آنانی که توان پرداخت تکت طیاره را ندارند، میتوانند از دو گزینه استفاده کنند. اول: مسیر شمال که شش ساعت را در بر می گیرد. با وجود مناظر دیدنی اما باید از دره غوربند گذشت جای که گروه های مخالف مانند طلبان، حزب اسلامی و جمعیت اسلامی روی کنترول این ساحه با هم رقابت دارند.

گزینه دوم مسیر جنوب است که چهار ساعت طول می کشد و برای رفتن از این مسیر به بامیان باید از وردک گذشت که یکی از ولایات نا امن افغانستان بشمار می رود.

لاس انجلس تایمز می گوید، سرک میدان شهر، مرکز وردک مملو از حفریات ناشی از انفجار بمب های کنار جاده است.

به گفتهء روزنامه ترس و هراس در این مسیر تا ولسوالی جلریز ادامه می یابد.

لاس انجلس تایمز به نقل از غلام کربلایی نوشته است، تا جلریز هیچ پولیس یا عسکر افغان را نمیتوان در شاهراه دید، اما زمانیکه وی و مسافران سوار در موترش به ولسوالی جلریز می رسند، نیرو های امنیتی را در سرک مشاهده می کنند.

کربلایی به لاس انجلس تایمز گفته است، با آنکه ولایت میدان وردک بیشتر به یک پناهگاه طالبان مبدل شده است، اما وی از سفر در این مسیر ترس ندارد، زیرا اگر کسی رابطه با دولت نداشته باشد طالبان وی را اجازه عبور میدهد.

XS
SM
MD
LG