لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

عبدالله: در رویداد اخیر میدان وردک، با پولیس محلی همکاری لازم نشده است


عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان می گوید: با کسانی که در رویداد اخیر ولایت میدان وردک غفلت وظیفوی کرده اند، برخورد جدی صورت می گیرد.

آقای عبدالله روز دوشنبه در جلسه نوبتی شورای وزیران این را تایید کرد که در رویداد اخیر ولایت میدان وردک، با پولیس محلی همکاری لازم صورت نگرفته است:

"بررسی های ابتدایی همین را نشان می دهد که همکاری با این نیروها صورت نگرفته اینها مقاومت کردند تا حدی که امکان داشته و بالاخره تلفات دادند، این مسأله بسیار یک مسأله جدی است."

وی در این مورد از توظیف یک هیئت حقیقت یاب خبر داده و گفت که این موضوع پس از بررسی ها به طور کلی روشن خواهد شد.

در این حال محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته است که این حمله بی پاسخ نخواهد ماند.

در یک اعلامیه ریاست جمهوری گفته شده که رییس جمهور غنی هیئتی را موظف ساخته تا عوامل این رویداد را به دقت مشخص کرده و نتیجه آنرا به ریاست جمهوری ارایه کند.

حدود سی پولیس محلی شب پنجشنبه هفته گذشته در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک در یک حمله طالبان مسلح کشته شدند.

شماری از فعالان جامعه مدنی نیز در نشست های جدا گانه رویداد ولسوالی جلریز را تقبیح کرده و مقامات مسوول را مورد انتقاد قرار دادند که در قسمت رسانیدن کمک به پولیس محلی بی توجهی کرده اند.

از سوی دیگر جاوید کوهستانی کارشناس مسایل سیاسی و نظامی افغان به رادیو آزادی گفت: میان نیروهای امنیتی افغان هماهنگی لازم وجود ندارد.

وی گفت: ضرورت است تا بخاطر جلوگیری از همچون رویدادها در آینده، یک قطعه محاربوی ایجاد گردد:

"متأسفانه با همه سر و صدا های که داریم افراد مسلکی که در اردو، پولیس و امنیت ملی داریم ما موفق به تشکیل قطعات حمایتی دایمی در چوکات وزارت دفاع، داخله و امنیت ملی نشدیم از همین لحاظ است که برای انتقال مسوولیت های جنگی هر کدام شانه خالی می کنند."

آقای کوهستانی سفارش می کند که کم از کم باید در سطح مرکز و زون های مختلف مراکز هماهنگی نیروهای امنیتی ایجاد گردد.

به باور این کارشناس نظامی، هرگاه به این مشکل توجۀ جدی صورت نگیرد مخالفان مسلح در آینده از این ضعف نیروهای امنیتی به نفع خود استفاده کرده و حملات بیشتر را انجام خواهند داد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG