لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

افراد مسلح غیر مسوول، تهدید جدی تر از داعش و طالبان!


در کنار حضور طالبان مسلح، گروه دولت اسلامی معروف به داعش و گروه های شورشی دیگر در افغانستان، موجودیت افراد مسلح غیر مسوول داخلی و حمایت حلقات سیاسی وبرخی مقامات حکومتی از آنها، تا چی اندازه میتواند درکشور بحران آفرین باشد؟

در این گزارش به همین موضوع از ابعاد مختلف پرداخته شده است.

موجودیت افراد وگروه های مسلح غیر مسوول بیشتر باشنده های مناطقی را به ستوه آورده اند که این گروه ها در آنجا فعال اند و به گفته این باشندگان افراد مسلح غیر مسوول به مراتب از داعش و طالبان خطرناک تر استند.

یک باشنده ولایت قندز در مورد چنین نظر دارد:

" این افراد مسلح غیرمسوول که استند، بسیار مجهز اند حتی از نیرو های پولیس و اردو مجهزتر اند. انها انواع تفنگ دارند، حتی برخی شانBM16 و BM40 دارند که آنها را پنهان کرده اند یک تعداد شان ZO و تانگ های چیندار دارند. یعنی این گروه ها به مراتب از طالب و داعش کرده خطر اند و در حال بیشتر خطرناک شدن قرار دارند. "

پروان یکی دیگر از مناطقی است که در آن افراد مسلح غیر مسوول فعالیت دارند.

به تازه گی یک دیپوی مهمات جنگی مربوط به یک قومندان پیشین جهادی از سوی نیروهای خارجی در پروان هدف قرار گرفت که نگرانی مردم را نسبت به گروه های غیر مسوول دو چند ساخت:

افراد مسلح غیر مسوول، تهدید جدی تر از داعش و طالبان
افراد مسلح غیر مسوول، تهدید جدی تر از داعش و طالبان

" همه بی بندوباری ها و هر کار غیرقانونی به وسیله همین افراد مسلح غیرمسوول میشود، مردم کشته میشود، دکاندار دکانداری نمیتواند. "

" مردم در مناطق شان به بسیار ترس گشت و گذار میکنند، افراد مسلح غیر مسوول را که می بینند واقعاً بسیار خوف میکنند چرایکه سرقت ها زیاد شده است و مردم بی گناه زیاد کشته میشوند. "

این تنها قندز و پروان نیست که صدها گروه مسلح غیر مسوول زنده گی را بالای باشنده های آن تلخ ساخته است، بیشتر ولایت شمالی شاهد حضور این چنین گروه ها اند.

بلخ نیز یکی از این ولایات است.

دو باشنده بلخ میگوید که این افراد و گروه ها از آنها عشر میگیرند و از این بابت خیلی به تنگ آمده اند:

" بنام طالب استند اما طالب نیستند، از مردم عشر و ذکات میگیرند، اینها قوماندانانی اند که در محل ما بود باش دارند. "

" در منطقه ما هم طالبان و هم قوماندان سابق محلی استند، اما در هر دو حالت قوماندانان محلی بالای حاکمیت میکنند و از دست شان بسیار زیاد به عذاب استیم. "

اما در عقب این افراد و گروه های مسلح کی ها استند کی ها آنها را قوت می بخشند؟

کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه میگوید که حکومت افغانستان خود حامی وشریک افراد وگروه های مسلح غیر مسوول در کشور است.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو ازادی گفت که درعقب این گروه ها حتما وکیل شورا، وزیر و سیاسیون بزرگ قرار دارند:

" من فکر میکنم که حکومت خودش همین گروه ها را حمایت میکند، ما فکر نمیکنم که فعلاً حکومتی که داریم این جرئت، ظرفیت و مدیریت را داشته باشد که این این افراد را خلع کند از این نظام ما زیاد توقع نداریم چون خود این نظام با همین گروه های مسلح غیرمسوول شریک است. "

گزارش ها میرسانند که برخی مقامات بلند پایه در حکومت مرکزی و عده از والیان هم شماری از افراد مسلح را خارج از چوکات نیرو های افغان اداره میکنند.

گروه‌های مسلح غیر مسوول در شمال افغانستان از عوامل اصلی نا امنی در ولایات این حوزه خوانده میشود و این افراد در مناطقی که کنترول دولت در آن وجود ندارد به گونه آزاد فعالیت می کنند.

افراد مسلح غیر مسوول، تهدید جدی تر از داعش و طالبان!
افراد مسلح غیر مسوول، تهدید جدی تر از داعش و طالبان!

اینکه در حاضر به چی تعداد از افراد وگروه های مسلح غیرمسوول به سطح کشور و بخصوص در مناطق شمال افغانستان فعالیت دارند ارقام دقیق در مورد موجود نیست.
اما پرسش اینجاست که ارگانهای امنیتی چرا بخاطر سرکوب این افراد حد اقل در یک دهه اخیر دست آورد های چشم گیر نداشته اند؟

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله میگوید که در سالهای گذشته بخاطر سرکوب این گروه ها کار های زیاد صورت گرفته است و اکنون هم آنها سخت سرگرم جمع آوری معلومات در مورد این گروه ها اند:

" برنامه صد روز نخست وزیر داخله همین است که تمام معلومات و اطلاعات در مورد افراد مسلح غیرمسوول در نقاط مختلف کشور جمع آوری شود که ما این معلومات پیدا بکنیم و بیبنیم که آنها در کجا و چگونه حضور دارند. "

آقای صدیقی گفت که در هر ماه به طور اوسط از 200 تا 300 میل اسلحه از نقاط مختلف کشور جمع آوری میشود.

مردم بدین باور اند که برنامه (دایاگ) و (دی دی آر) در افغانستان جدی گرفته نشده و همین مساله سبب شده است تا این گروه ها به فعالیت شان در افغانستان ادامه بدهند.

اما مقامات امنیتی میگویند که در این دو پروسه به هزار ها میل اسلحه مختلف النوع ازسراسر کشور جمع آوری شده است.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که تلاش میکنند به هر شکلی که شود این همه اسلحه و مهمات از نزد افراد غیر مسوول جمع اوری گردد زیرا این خود تهدید به صلح و امنیت کشور است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان:

" هرکسیکه اسلحه غیرقانونی دارد این به نفع افغانستان نیست. ما تلاش میکنیم که اسلحه و مهمات که به هر شکل موجود اند، جمع آوری کنیم زیرا این مساله به صلح و امنیت کشور خطر است. "

متحدین بین المللی افغانستان نیز وجود انبار سلاح های غیرقانونی یک تهدید جدی علیه امنیت خوانده و از بین بردن آن را یک اقدام به جا میدانند.

جان مککین سناتور برجسته امریکایی به تازه گی در سفر به افغانستان به حادثه انفجار دیپوی مهمات در پروان اشاره کرد و گفت اگر هر جایی سلاح غیرقانونی موجود باشد باید ثابت ساخته شود که بر علیه افغانها و امریکایی ها استفاده نمی شود:

" من میدانم در هر جای که انبار بزرگ سلاح موجود باشد و کدام مدرک قانونی هم نداشته باشد باید برای دریافت این که آیا این سلاح بر ضد افغانها و امریکایی ها استفاده نمی شود عملیه یی را بر علیه آن انجام داد. "

با آنکه نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان جمع آوری سلاح های غیر قانونی و تعقیب افراد غیر مسوول را یک اولویت میخوانند، مقامات ارشد حکومت هدف قرار دادن دیپوی سلاح های برجا مانده از مجاهدین را خلاف توقع می دانند و خواستار منع این چنین حوادث می باشد.

عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان خواهان پیگرد جدی قضیه هدف قرار گرفتن دیپوی مهمات در پروان شد و گفت که در آینده نه باید این چنین رویداد تکرار گردد:

افراد مسلح غیر مسوول، تهدید جدی تر از داعش و طالبان
افراد مسلح غیر مسوول، تهدید جدی تر از داعش و طالبان

" امیدوار استیم که حوادث همچنانی تکرار نشود، مجاهدین به صورت کل در پهلوی حکومت وحدت ملی قرار دارند. "

با توجه به دیدگاه و عکس العمل دوگانه مقامات حکومتی در خصوص جمع آوری سلاح های غیر قانونی آگاهان نظامی میگویند که نهاد های امنیتی کشور قادر به از بین بردن چنین گروه ها نیستند.

باری عارض یکی از این آگاهان:

" آنها از همچو نقاط احساس خبر دارند و اگر صادقانه در زمینه جمع آوری سلاح و از بین بردن چنین تشکیلات بی مسوولیت اقدام شود تمام مناطق اش واضح است. اما ارگانهای استخباراتی و امنیتی ما توانایی اینرا دارند که به همچو خلع سلاح دست بزنند. "

مشکل موجودیت افراد مسلح غیر مسوول مساله تازه نیست، بلکه این معضل از چندین سال به این طرف در بسیاری از مناطق افغانستان وجود داشته است.

به اساس گزارشها افراد مسلح غیر مسوول بیشتر در ولایات شمالی و شمال شرقی فعالیت داشته و در کنار اذیت و آزار مردم دست به خشونت علیه زنان و اطفال نیز می زنند.

با این همه آگاهان به حکومت پیشنهاد میکنند که بخاطر سرکوب چنین گروه و نابودی سازی انبار از مهمات و اسلحه آنها باید نهاد های امنیتی کشور یک برنامه وسیع را روی دست گیرند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG