لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

اتحادیه شرکت های هوایی: حکومت بجای فشار به مشکلات ما توجه کند


اتحادیه شرکت های هوایی افغانستان میگوید، شرکت های هوایی داخلی زمانی میتوانند مالیات شان را به حکومت تحویل دهند که عواید شان بهتر شده و به مشکلات شان از سوی حکومت رسیده گی شود.

فرید پیکار رییس این اتحادیه یکی ازعوامل نپرداختن مالیات ازسوی شرکت های هوایی را عدم توجه حکومت به مشکلات آنان و اجازه دادن به فعالیت شرکت های خارجی میداند.

آقای پیکار روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت حکومت باید بجای اقدام برای گرفتن جواز کار شرکت های هوایی داخلی نخست به مشکلات این شرکت ها رسیده گی کند:

" یعنی اگر وزارت مالیه چنین تصمیم بگیرد این یک کار کاملاً نا بجا است باید دولت توجه کند اگرا ین موضوع به این حد جدی باشد ما پیشنهاد میکنیم به شورای وزیران که این موضوع را بررسی کنند، این کاملاً غیرعادلانه است پیشنهادهای که از دو سال به این سو دادیم برای بیرون رفت از مشکلات آنها را برای ما تایید کنند ما حاضر هستیم که زمانیکه شرکت های هوایی داخلی سرعواید میایند طبیعی است که مالیات خود را می پردازند. "

آقای پیکار محدود شدن فعالیت شرکت های داخلی به خارج، قیمت بودن نرخ تیل و مسایل تخنیکی را از سوی حکومت بخشی از مشکلات این شرکت ها دانسته و می گوید، این کار سبب کاهش عواید آنان شده است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که وزارت مالیه افغانستان به تازه گی از شرکت های هوایی داخلی خواسته است تا پول مالیات باقی مانده شان را هرچه زود تر پرداخت نمایند.

اجمل عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت گفته است هرگاه شرکت های هوایی پول مالیات شان را پرداخت نکند در اقدام بعدی جواز کاری آنها را گرفته و روسای شرکت های قرضدار ممنوع الخروج اعلام خواهند شد.

هرچند آقای عبدالرحیم زی از شرکت های مقروض نام نبرده است اما اتحادیه شرکت های هوایی افغانستان تایید می کند که تمام شرکت های داخلی به نحوی این مقروضیت را دارند.

در این حال سیف الدین سیحون استاد اقتصاد پوهنتون کابل به این باور است که شرکت ها در صورت نداشتن عواید نمیتوانند به دولت مالیه بپردازند.

اما وی به این باور است که این شرکت ها بخاطر گریز از پرداخت مالیات عواید شان را دست کاری کرده و گزارشات نادرست را ارایه می کنند:

" شرایط بهترکردن اش این است که اینها باید روزمره هیتی باید عواید ومصارف این شرکت ها را بررسی بکند حد اقل اگر روزمره نمیشود باید قیدی بگیرد در ماه ازاین بابت میتواند بگوید با این ارقام واعداد که ما داریم شما اشتباه میکنید اما من باور ندارم که اینها به ضرر کار کنند اگر به ضرر کارکنند یک روز هم کارنمیکنند. "

آقای سیحون همچنان تاکید میکند که حکومت نیز باید به مشکلات شرکت های هوایی توجه کرده و از این شرکت ها حمایت نماید.

در کنار شرکت هوایی آریانا در افغانستان چهارشرکت داخلی بنام های کام ایر، صافی، افق شرق و افغان جیت فعالیت داشته وخدمات را دربخش هوایی به مسافرین انجام میدهند.

کارشناسان می گویند درصورتیکه حکومت بتواند ازاین شرکت ها حمایت کرده ومالیات را به صورت درست جمع آوری نماید،پول هنگفت ازاین ناحیه به خزانه دولت ریخته و در رشد اقتصاد کشورنیز موثر تمام میگردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG