لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

تلاش های اخیر صلح برای رئیس جمهور غنی یک پیروزی خوانده شد


اکثر روزنامه ها و نشریه های غربی به نخستین دیدار رسمی هیئت حکومت افغانستان با نماینده های طالبان تمرکز کرده اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مقاله اش، برگزاری این مذاکرات را برای رئیس جمهور اشرف غنی یک پیروزی دانسته است.

روزنامه مینویسد: در حالیکه هیئت حکومت افغانستان از این گفتگو ها باز گشته، خوشبینی کابل زیاد است و منتقدین رئیس جمهور اشرف غنی به شمول حامد کرزی رئیس جمهور سابق از پیشرفت ها استقبال کرده اند.

یک مقام پاکستانی که نامش گرفته نشده، به نیویارک تایمز گفته است: در بحث ها، اقدام برای ایجاد فضای اعتماد میان دو جانب مطرح بود تا در نتیجه از طریق گفتگو، راه برای کاهش خشونت ها هموار شود.

این مقام پاکستانی از اقدامات برای ایجاد فضای اعتماد جزئیات نداده اما میگوید: فضای گفتگو ها امیدوار کننده بود، طوریکه دو جانب در پایان، همدیگر را در آغوش گرفتند.

نیویارک تایمز به نقل از مقام های پاکستانی و غربی می نویسد: برای حضور نماینده های طالبان در مذاکرات، فشار اردوی پاکستان یک وسیله بود.

روزنامه در ادامه می افزاید: این موضوع در واقع تائید میکند که اردوی پاکستان با طالبان افغان همکاری میکرده و هنوز هم بالای آنها تاثیر گزار است.

مقاله نویس همچنان گفته است: تا حالا معلوم نیست کسانیکه به نماینده گی از طالبان در مذاکرات شرکت کردند، از کدام جناح این گروه نماینده گی میکردند.

وزارت خارجه پاکستان میگوید: هیئت طالبان از سوی رهبری این گروه تعیین شده بود. اما دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرنگار نیویارک تایمز با ارسال یک ایمیل گفته است: دیدار تنظیم شده از سوی پاکستان یک گام به سوی محل نا معلوم است. طالبان در یک اعلامیه جداگانه گفته اند: تنها دفتر آنها در قطر صلاحیت چنین مذاکرات را دارد.

واشنگتن پُست

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست مینویسد: گفتگو های که در پاکستان صورت گرفت، پس از سقوط رژیم طالبان، بزرگترین دیدار میان دو جانب بوده است.

روزنامه مینویسد: با آنکه آغاز گفتگو ها با یک نرمش به همراه بود، باز هم موانع فراوان در تلاش های صلح و پایان دادن به جنگ افغانستان باقی مانده است.

واشنگتن پوست به گونه مثال از تردید و بی باوری شماری زیادی از افغان ها نسبت به پاکستان مینویسد و میگوید: مردم تا هنوز به این باور اند که پاکستان برای یک مدت طولانی از طالبان افغان حمایت کرده است.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در مورد مذاکرات اخیر در پاکستان مینویسد: دو جانب توافق کرده اند که پس از پایان ماه رمضان دوباره با هم ببینند.

به نوشته روزنامه پیش از این در مورد نقش سازنده پاکستان در مذاکرات اورمچی در ماه می، برخی تردید ها مطرح شده بود.

گاردین روی این نکته هم تمرکز کرده که مذاکرات از افطار سه شنبه آغاز شد و تا سحر روز چهارشنبه ادامه یافت.

روزنامه نقش پاکستان را در در مذاکرات صلح افغانستان حیاتی دانسته اما نوشته است: بسیاری از افغان ها تا هنوز بخاطر پالیسی های آنکشور در حمایت از طالبان بی باوری دارند.

در عین حال گاردین به نقل از تحلیلگران نوشته که میگویند: معامله با طالبان شاید نتواند خونریزی ها را در افغانستان پایان دهد زیرا این گروه تقسیم شده و شماری از اعضای آن به داعش بیعت کرده اند.

فایننشیل تایمز

روزنامه فایننشیل تایمز اظهارات شیام سارن وزیر خارجه سابق هندوستان را در مورد مذاکرات در پاکستان نقل کرده است.

سارن که حالا رئیس یک مرکز تحقیقاتی است، میگوید: تا زمانیکه معلوم نشود کدام جناح از طالبان در این مذاکرات شرکت داشتند و یا شورای کویته هم در این نشست نماینده فرستاده بود یا نه، قضاوت در مورد اهمیت مذاکرات در پاکستان دشوار است.

XS
SM
MD
LG