لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

رئیس حزب وفاق ملی "بسم الله شیر" در کابل بازداشت شد


بسم الله شیر رئیس حزب وفاق ملی افغانستان
بسم الله شیر رئیس حزب وفاق ملی افغانستان

مسوولان حزب وفاق ملی افغانستان می گویند که بسم الله شیر رئیس این حزب از سوی موظفین امنیتی بازداشت و فعلاً در حوزه دوم امنیتی شهر کابل در توقیف به سر می برد.

شماری از اعضای شورای رهبری این حزب روز جمعه در برابر ساختمان حوزه دوم امنیتی کابل دست به اعتراض زده تاکید داشتند که در قانون اساسی افغانستان آزادی بیان حق هر شهروند است و هیچ کس حق محدود کردن این آزادی را ندارد.

محمد حسین حمیدی معاون این حزب گفت، بسم الله شیر حقایق کشور را به مردم بیان می کرد و در قبال اوضاع موجود افغانستان رهبران حکومت وحدت ملی را مسوول می شمرد از اینرو اکنون در بازداشت پولیس بسر می برد:

" دلیل کار ما این بوده که ما حق ملت افغانستان را از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته بودیم. اگر بازداشت ادامه داشته باشد ما تحصن خواهیم کرد و در سراسر افغانستان، اعضای حزب وفاق به مردم اعلامیه میدهیم که در تمام ولایت ها به تظاهرات شان ادامه دهند. "

اعضای حزب وفاق ملی افغانستان، پوستری را نیز در دست داشتند که در آن نوشته شده بود:

"ما به منظور جلوگیری از افزایش کشتار مردم افغانستان، خواستار استعفای رئیس جمهور و رئیس اجراییه حکومت هستیم. "

بازداشت بسم الله شیر رئیس حزب وفاق ملی افغانستان،از سوی موظفین امنیتی در حالی صورت می گیرد که از چندی به این طرف وی در نشست های مختلف بر کارکرد حکومت انتقاد های را مطرح کرده است.

با این همه مسوولان قوماندانی امنیه کابل می گویند که شماری از اعضای حزب وفاق ملی ناوقت شب پنجشنبه دست به تحریک مردم علیه حکومت زده بودند.

عبدالله کریمی سخنگوی این قوماندانی به رادیو آزادی گفت:

" حوالی ساعت 12 شب گذشته، گزمه پولیس کابل در ساحه کارته پروان متوجه یک گروپ از افراد می شوند که به نصب پوسترها اقدام می کنند و مسلح هستند، پولیس بخاطر تثبیت هویت این افراد از آنان سوال می کند اما این افراد بالای پولیس تعرض می کنند. هرچند ما از حرکت های مدنی و سیاسی حمایت می کنیم اما حرکت های سیاسی و مدنی باید پروسیجرهای قانونی خود را طی کند و بعداً اینها اقدام کنند. "

اما سخنگوی قوماندانی امنیه کابل در مورد اینکه آقای بسم الله شیرتا چه زمانی در توقیف بسر خواهد برد چیزی نگفت.

قوماندانی امنیه کابل می گوید که یک فرد حق آزادی بیان را در اجتماع مشروط به رعایت اصول و قوانین این کشور دارد.

مسوولان این قوماندانی می گویند که در این خصوص چگونگی عملکرد اخیر حزب وفاق ملی تحقیقات انجام خواهند داد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG