لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

هشدار وزارت عدلیه افغانستان به 20 حزب سیاسی


وزارت عدلیه افغانستان تایید می کند که ده حزب سیاسی به دلیل عدم معیاری بودن از لست احزاب حذف شده و برای 20 حزب دیگر هشدار داده شده تا معیار های لازم را تکمیل کنند.

سید محمد هاشمی معین وزارت عدلیه این سخنان را روز شنبه در جلسه کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه بیان کرد.

آقای هاشمی می گوید: اگر احزاب سیاسی که در وزارت عدلیه ثبت شده اند معیار ها را تکمیل نکنند، به زودی از لست احزاب حذف خواهند شد:

" بیست حزب سیاسی که مطابق مقرره ثبت احزاب سیاسی پس از ثبت یکسال بعد باید در 20 ولایت نماینده گی داشته باشند ما برای آنها یک مکتوب نوشته کردیم که زمان ثبت شما فقط دو سه ماه مانده شما در 20 ولایت نماینده گی های تانرا فعال نماید."

فعالان صلح افغانستان، ملی هیواد، صلح ملی اقوام افغانستان، تفاهم و دیموکراسی، دافغانستان دخلق انقلابی گوند، آزاده گان افغانستان، وفاق ملی، ملی افغانستان، عدالت ایتلاف افغانستان، حمایت از حقوق مردم افغانستان و حزب کار و توسعه از احزابی می باشند که از لست احزاب حذف شده اند.

به اساس معلومات وزارت عدلیه، هر گاه حزبی ایجاد می شود، باید ده هزار عضو داشته و در 20 ولایت کشور دفتر باز کند.

هم اکنون 67 حزب سیاسی در وزارت عدلیه افغانستان ثبت شده است اما گفته می شود که برخی از این احزاب تنها جواز بدست آورده و فعالیت ندارند.

از سوی هم برخی از احزاب سیاسی می گویند: تمام معیار های فعالیت را دارا می باشند اما بخاطر نا امنی ها در برخی ولایات با مشکلات مواجه هستند.

علی محمد فقیری نماینده حزب اجماع ملی جوانان افغانستان در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

" حزب اجماع ملی جوانان در اکثر ولایات نماینده گی دارد اما دلیل که ما نمی توانیم در 20 ولایت نماینده گی داشته باشیم دلیل آن ناامنی ها می باشد چطور می توانیم ما به عنوان یک حزب در آن ولایات لوحه بزنیم."

در همین حال زلمی زابلی رییس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه تاکید می کند که باید نام های احزابی که معیار های لازم را تکمیل نکرده اند هر چه زودتر افشا شود تا بگونه نا درست از حقوق احزاب سیاسی استفاده نکنند.

برخی از آگاهان سیاسی می گویند: در میان احزاب سیاسی که ثبت وزارت عدلیه می باشند احزابی نیز وجود دارند که خلاف معیار های احزاب سیاسی تنها به یک قوم ارتباط دارند.

آنان تاکید می کنند که وزارت عدلیه باید جواز احزابی را که خلاف اصول فعالیت دارند بگیرد و با همچو اقدام احزاب معیاری را به میان آورد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG