لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

افغانستان: مبارزه با داعش به تلاشهای بیشتر نیاز دارد


مبارزه با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در افغانستان و نگرانی ها از افزایش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در این کشور مهترین عناوین روزنامه های چاپ امروز کابل را تشکیل می دهند.

افغانستان

روزنامه غیر دولتی افغانستان در سرمقاله اش نوشته که مبارزه با داعش به تلاش های بیشتر و اقدامات جدی تر نیاز دارد.

سرمقاله نویس گفته است که در این اواخر از فعالیت های گسترده گروه دولت اسلامی گزارش ها به نشر می رسد اما در کنار آن خبرها از تلفات زیاد به این گروه نیز نشر شده است.

سرمقاله نویس نوشته که از فعالیت های گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان مدت زیاد نمی گذرد اما در عراق و سوریه دیده شده که این گروه در پی تخریب منابع فرهنگی و اقتصادی بوده است.

به باور سرمقاله نویس، داعش تلاش دارد از افغانستان به حیث پل استفاده کرده و خود را به کشور های آسیای میانه و روسیه برساند.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در مطلبی نوشته که درگیری میان طالبان مسلح و گروه دولت اسلامی در ننگرهار سبب تلفات ملکی شده است.

در مطلب گفته شده که ولسوالی های اچین و مهمند دره ولایت ننگرهار در این اواخر شاهد فعالیت های داعش بوده و نیروهای امنیتی افغان نیز در برابر این گروه اقداماتی را انجام داده است.

نویسنده مطلب نوشته که گروه داعش و طالبان مسلح در برخی مناطق ولایت ننگرهار با هم درگیر شده اند و خسارات هنگفتی را به مردم محل نیز وارد کرده اند.

ویسا در مطلبی دیگری به نگرانی ها در مورد افزایش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر پرداخته و نوشته است که عاید مواد مخدر در افغانستان چند برابر بودجه ملی این کشور می باشد.

در مطلب به نقل از رییس مبارزه با مواد مخدر اداره فدرالی روسیه گفته شده که عاید مواد مخدر افغانستان همه ساله حدود یکصد و پنجا ملیارد دالر می باشد.

ویسا به نقل از همین منبع گفته است که کشت کوکنار در افغانستان نیز امسال شصت درصد افزایش یافته است.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در مطلبی در این مورد نوشته که در سال جاری تنها در ولایت هلمند چهار هزار تُن تریاک تولید شده است.

روزنامه به نقل از میرزاخان رحیمی والی هلمند نوشته که این مشکل بسیار جدی بوده و هزینه جنگ از سوی مخالفان مسلح دولت در این ولایت نیز از عاید مواد مخدر تمویل می گردد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG