لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

داعش در ننگرهار غیر نظامیان را آماج قرار میدهد


مشرانو جرگه افغانستان جنگ جاری گروه دولت اسلامی موسوم به داعش را در ولایت ننگرهار نگران کننده می داند و از حکومت می خواهد تا جلو پیشروی این گروه را در افغانستان بگیرد.

اکنون که با آغاز گفتگو های صلح با طالبان بسیاری ها به آینده شان امیدوار شده اند، اما حضور و فعالیت داعش در شماری از ولایت های کشور باز هم نگرانی های را به همراه دارد.

ننگرهار یکی از ولایت هایست که به گفته شماری از سناتوران به علت هم سرحد بودن با پاکستان، بیشتر شاهد حضورگروه دولت اسلامی موسوم به داعش است.

فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه روز یکشنبه در نشست عمومی این جرگه گفت که داعش هم اکنون در ننگرهار در برابر نیروهای امنیتی کشور و طالبان مسلح می جنگد.

مسلمیار می گوید: این گروه برای پیشروی در ننگرهار خانه های باشنده گان را هدف قرار می دهد و تلفاتی را نیز به غیر نظامیان وارد ساخته است.

"تقریباَ ده روز می شود که میان طالبان و داعش در ننگرهار جنگ های جبهه یی ادامه دارد، این گروه ها خانه های باشنده گان را آماج قرار می دهند و تلفاتی را نیز به غیر نظامیان وارد ساخته اند.

اگر اینگونه ادامه یابد، حکومت سقوط می کند طالبان و داعش هر دو دشمن مردم افغانستان هستند.

ما نگران هستیم و به حکومت پیشنهاد می کنیم که نه تنها در ننگرهار بلکه در تمامی ولایت ها به نگرانی مردم پایان دهند."

نهاد های امنیتی افغانستان حدود یک هفته پیش گفت که گروه داعش در ننگرهار با شکست و نابودی مواجه شده و نیروهای امنیتی برای این گروه اجازه فعالیت را نمی دهد.

اما شماری از اعضای مشرانو جرگه می گویند که هیچ عملیاتی در ننگرهار در برابر داعش انجام نشده است و هنوز نیز نیروهای امینتی افغان در برخی از ولسوالی های این ولایت حضور ندارند.

لطف الله بابا یکی از اعضای این جرگه:

"تا اکنون در ولایت ننگرهار نیروهای امنیتی ما عملیات انجام نداده اند از دولت خواهش ما همین است که در این باره جدی باشد."

یک روز پیش از این جنرال جان کمبل قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است که داعش در افغانستان فرصت پیشرفت ندارد.

از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان کشته شدن شماری از رهبران و قومندانان این گروه را ضربه محکم به داعش دانسته و می گوید نیروهای امنیتی مجال نفس کشیدن را به این گروه نخواهد داد.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت:

"گروهی که خود را داعش اعلام کرده است با شکست و تلفات سنگین رو به رو شده است.

چهره های برجسته آنان کشته شده اند، نیروهای دفاعی ما برای نابودی این گروه در ننگرهار پیشروی کرده اند و عملیات ما در این ولایت تا زمانی ادامه خواهد داشت که این گروه کاملاً نابود شود."

وزارت دفاع افغانستان از پیشروی نیروهای امنیتی در برابر جنگجویان خارجی بخصوص داعش و طالبان سخن می زند، اما شماری از آگاهان نظامی و برخی از سناتوران می گویند: زمان آن است تا جامعه جهانی نیروهای امنیتی افغان را با تجهیزان سنگین هوایی و زمینی مجهز سازد.

به گفته آنان، حکومت افغانستان باید تلاش کند تا در رهبری نهاد های امنیتی مدیریت خوبی را به میان آورده و نیروهای امنیتی با همآهنگی کامل در برابر داعش و دیگر مخالفان مسلح بجنگند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG