لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

گاردین: کشته شدن حافظ سعید ضربۀ محکوم بر پیکر داعش است


حافظ سعید رهبر داعش در افغانستان که در اثر حمله طیاره بی پیلوت در ننگرهار کشته شد.
حافظ سعید رهبر داعش در افغانستان که در اثر حمله طیاره بی پیلوت در ننگرهار کشته شد.

ایکزماینز

نشریۀ ایکزماینر در شمارۀ اخیر اش مطلبی را در مورد داعش در افغانستان به نشر رسانیده است.

به نوشته نشریه، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به روز شنبه کشته شدن حافظ سعید و حدود 30 عضو دیگر داعش را تایید کرد که به روز جمعه در یک حملۀ هوایی در شرق افغانستان کشته شدند.

براین ترایبوس یک مقام نظامی امریکا تایید کرد که این حمله هوایی را قوای امریکایی در منطقۀ اچین علیه افرادی انجام داد که برای نیروهای امریکایی تهدید بودند، ولی جزئیات بیشتر در زمینه نداد.

ایکزماینر می افزاید، این حمله نشان دهندۀ یک مرحله دیگر در مبارزۀ افغانستان علیه داعش می باشد.

گاردین

روزنامه بریتانوی گاردین نیز در شماره اخیرش همین کشته شدن رهبر داعش و همکاران کلیدی او در افغانستان را به بحث گرفته و نوشته است، این حادثه یک ضربۀ بزرگ بر پیکر این گروه است که قبلاً هدف حملات طالبان محلی قرار گرفته است.

داعش که یک بر سوم حصۀ خاک عراق و سوریه را در کنترول خود دارد و خلافت اسلامی را اعلان کرده است، اکثر گروه های تندرو بیعت شان را از ابوبکر البغدادی رهبر این گروه اعلان کرده اند.

این تندروان شامل آنعده افراد در مصر است که مسوولیت حملۀ بمبی روز شنبه بر قونسلگری ایتالیا در قاهره را به دوش گرفتند که در آن یک نفر کشته شد.

این گروه منبع الهام برای تندروان در شرق میانه و افریقا، افغانستان و پاکستان است. به گفته گاردین شمار از اعضای مایوس طالبان و دیگر گروه های تندرو که تحث تاثیر پیشروی های منطقوی داعش قرار گرفته و فریب تبلیغات انترنتی آنها را خورده اند، در چند ماه اخیر در مناطق تحت کنترول تندروان در افغانستان و پاکستان بیرق سیاه داعش را به اهتزار در آورده اند.

کارشناسان و مقامات می گویند: شماری حامیان داعش در افغانستان و پاکستان کم است و این گروه با مقاومت تندروان محلی مواجه می شود که روابط قوی قبیلوی دارند. ولی به نوشته گاردین، حضور حتی یک گروه کوچکی از داعش می تواند منطقه را بیشتر بی ثبات ساخته و تلاش های ناتو و امریکا برای ختم جنگ سیزده ساله در افغانستان را پیچیده بسازد.

XS
SM
MD
LG