لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

اشرف غنی: تمام کشورهای منطقه در کشت، تولید و مصرف مواد مخدر دست دارند


با وجود مبارزه بیش از یک دهه بر ضد مواد مخدر در افغانستان، کشت، تولید و قاچاق این پدیده در کشور بیشتر شده است.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان می گوید: در مساله مواد مخدر تمامی کشورهای منطقه دخیل بوده و بدون همکاری صادقانه آنها مبارزه در این خصوص با موفقیت همراه نخواهد شد.

آقای غنی شام روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که کشورهای منطقه باید مسوولیت خود را در این خصوص درک کرده و در زمینه با حکومت افغانستان همکاری کنند:

" زنجیره خطر مواد مخدر و چرخه که این پدیده را شکل داده است از چند بخش تشکیل می شود، تولید، پروسس، انتقال و مصرف و چنانکه مطالعات و ارزیابی ها نشان می دهد همه کشورهای منطقه به نحو در این چرخه سهیم هستند."

آقای غنی همچنان گفت که حکومت تلاش ها را آغاز کرده تا بی کاری و فقر را از میان بر دارد و با تقویت سکتور زراعت، جلو کشت و تولید مواد مخدر را در افغانستان بگیرد.

این حرف در حالی مطرح می شود که افغانستان از جمله بزرگترین تولید کننده گان انواع مواد مخدر در جهان به شمار می آید.

سروی های انجام شده از سوی سازمان ملل نشان می دهد که در سال های 2013 و 2014 میلادی میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان نسبت به هر سال دیگر بیشتر بوده است.

در این حال، زلمی زابلی یک عضو مشرانو جرگه افغانستان نیز تاکید دارد که مساله مواد مخدر ریشه منطقه یی دارد.

به باور آقای زابلی، مواد مخدر افغانستان به پاکستان، ایران و تاجکستانقاچاق می شود و سپس از همین طریق به سایر کشورهای منطقه ارسال می گردد.

این عضو مشرانو جرگه می گوید که حکومت افغانستان باید در نشست کشورهای منطقه که دو ماه بعد در کابل برگزار می شود این مساله را با جدیت مطرح کند:

" باید به آنها پیشنهاد کنند که اگر واقعاً می خواهند که در کشورهای شان آرامی بیاید سرحدات خود را با افغانستان مصوون سازند تا مواد مخدر از افغانستان وارد آن کشور ها نشود، در صورتی که واقعاً این کشورها بخواهند، در یک سال آینده درجه و میزان کشت مواد مخدر در افغانستان به صفر تقرب می کند، چرا که وقتی بازار و مارکیت وجود نداشته باشد، باز کسی در اینجا جرأت کشت آنرا نمی کند."

در رابطه به کشت و کار و بار مواد مخدر در گذشته نیز حرف های در افغانستان مطرح شده و پولیس بارها از بازداشت تعدادی از مافیا و قاچاقبران داخلی و خارجی، خبر داده است.

اما شماری از کارشناسان و اعضای شورای ملی انتقاد دارند که پولیس قادر به بازداشت مافیای مواد مخدر نیست و حکومت باید به هر شکل ممکن، کشور های منطقه را به همکاری در این خصوص وادار سازد.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG