لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

نگرانی سازمانهای حقوق بشر درمورد تلفات افراد ملکی در افغانستان


سازمان های حقوق بشر داخلی و خارجی یکبار دیگر از افزایش تعداد تلفات غیر نظامیان در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده و از طرف های درگیر جنگ خواسته اند تا برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان اصول بین المللی را مراعات کنند.

ولایت خوست اخیراً شاهد یک حمله مرگبار بود که 27 نفر در آن کشته شدند.

این حمله که شام یکشنبه در شهرک متون رخ داد، بیش از صد نفر را زخمی ساخت.

همچنان در اثر یک انفجار در داخل مسجد، دیروز نزدیک به سی نفر در شهر پلخمری زخمی شدند.

سازمان عفو بین الملل ( ایمنستی انترنشل) با اشاره به حمله در خوست می گوید: این حمله خونین نشان داد که در حملات بیشتر غیر نظامیان متضرر می شوند.

در جمع 27 نفریکه در حمله خوست جان های شان را از دست دادند، 12 کودک هم شامل بودند.

در این حمله که مسوولیت آنرا تا هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است، شش پولیس نیز کشته شده اند.

حوریه مصدق، محقق بخش افغانستان سازمان عفو بین المللی در صحبت با رادیو آزادی، نگرانی عمیق اش را در مورد هدف قرار گرفتن غیر نظامیان در افغانستان ابراز کرده گفت: با آغاز عملیات بهاری طالبان تعداد تلفات غیر نظامیان نیز افزایش یافته است.

"کشتار و تلفات افراد ملکی در افغانستان یا هر نقطۀ جهان قابل نگرانی است، مخصوصاً پس از ماه اپریل که طالبان حملات بهاری شان را آغاز کردند تلفات غیر نظامیان نیز افزایش یافت. همچنان حملات دیگر که قبل از حملات بهاری رخ دادند و یا در درگیری میان نیرو های امنیتی و طالبان نیز غیر نظامیان بیشتر تلف می شوند. این همه قابل نگرانی است."

بر اساس احصائیه دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، افغانستان در 2014 میلادی شاهد یکصد و هفت حمله بشمول حملات انتحاری بود که یک 1582 کشته از خود برجا گذاشتند.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش ماه فبروری سال جاری اش، طالبان و دیگر گروه های شورشی را مسوول 72 درصد تلفات ملکی خوانده گفت که بیشتر غیر نظامیان در اثر انفجار ها، حملات انتحاری و همچنان شلیک راکت ها، جان های شان را از دست می دهند.

یافته های این سازمان نشان می دهد که تعداد تلفات غیر نظامیان بخصوص زنان و اطفال در این اواخر افزایش یافته است.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی نگرانی عمیق اش را در مورد ابراز کرده گفت:

" قابل نگرانی اینست که طرفین درگیر به خصوص مخالفین مسلح دولت به زندگی، جان و مال مردم ملکی که اصلاً در جنگ شریک هم نیستند هیچ احترام قایل نبوده و بر اساس تعلیمات اسلامی و نورم های بین المللی با افراد ملکی برخورد نمی کنند."

سازمان عفو بین الملل یا ایمنستی انترنشنل در گزارش اش به نقل از آژانس خبری رویترز در مورد تعداد تلفات غیر نظامیان در شش ماه اخیر بشمول حمله خونین میدان والیبال یحی خیل ولایت پکتیا، از چندین حملۀ مرگبار دیگر نیز یاد آور شده و گفته است، طالبان که معمولاً پس از وقوع یک رویداد مسوولیت آنرا به عهده می گیرند، مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته اند.

شبکه تحلیلگران افغان بدین باور اند که طالبان مسوولیت آنعده حملات را نمی گیرند که غیر نظامیان در آن کشته شده باشند.

حمله در میدان والیبال منطقه یحیی خیل ولایت پکتیا که نومبر سال گذشته رخ داد، 53 کشته و 85 زخمی از خود برجا گذاشت.

شبکه تحلیلگران افغان می گوید: در دور دیگر مذاکرات صلح اگر مسأله آتش بس مطرح شود، ممکن طالبان روی جلوگیری از هدف قرار گرفتن غیر نظامیان توجه کنند.

XS
SM
MD
LG