لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

نخستین نشست ارزیابی نقش سازمان ملل در افغانستان، برگزار شد


نیکولاس هایسم، نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان
نیکولاس هایسم، نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان

از جمله سه نشست که قرار است نقش سازمال ملل را در افغانستان ارزیابی کند، نخستین آن در کابل برگزار شد. در این نشست مقام های عالی رتبه دولتی، سازمان ملل و تمویل کننده گان بین المللی اشتراک داشتند.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان و نیکولاس هایسم، نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان که ریاست این نشست را مشترکاً به عهده داشتند، توافق به عمل آمد که ارزیابی نقش سازمان ملل باید بنابر اصول حاکمیت ملی، رهبری ملی و مالکیت ملی افغانستان صورت گیرد.

در اعلامیه مشترک که از سوی هیات معاونت سازمان ملل و وزارت امور خارجه افغانستان نشر شده به نقل از صلاح الدین ربانی آمده که گفته است:

" ما باید اطمینان حاصل کنیم که ماموریت یوناما در همسویی با اهداف دهه انتقال باقی بماند تا هماهنگی و دستاورد های بیشتری داشته باشیم. "

از سوی دیگر نیکولاس هایسم نمایند خاص ملل متحد برای افغانستان گفته است:

" ملل متحد بنابر درخواست منشی عمومی از راه اندازی این ارزیابی استقبال میکند و افزوده که ملل متحد بیش از پنجاه سال بدینسو در افغانستان حضور دارد و به بهبود زندگی افغانها متعهد است. "

اعلامیهء یوناما به نقل از نیکولاس هایسم افزوده که یوناما همواره تلاش کرده تا کمک های اشرا به بخش های تخصیص دهد که اهمیت بیشتر دارد و این ارزیابی یوناما را کمک خواهد کرد تا فعالیت های این اداره با اولویت های افغانستان مطابقت کند.

ارزیابی نقش سازمال ملل را در افغانستان طی توافقنامه 2210 شورای امنیت در شانزدهم مارچ سال 2015 درخواست شده بود که ماموریت هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان را نیز تمدید کرده بود.

یک گزارش مفصل که حاوی تمام پروسه ارزیابی می باشد، از سوی سر منشی ملل متحد قبل از بحث موضوع افغانستان در ماه سپتمبر به شورای امنیت پیشکش خواهد شد.

XS
SM
MD
LG