لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

اشرف غنی و حامد کرزی روی مسایل مختلف و پیشرفت های اخیر گفتگو کردند


هر چند در مورد دیدار رییس جمهور غنی با حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور آوازه ها مسایلی دیگری را بیان می کند اما مقامات در ریاست جمهوری می گویند، در این دیدار روی موارد مختلف و پیشرفت های اخیر گفتگو شده است.

محمد اکرم خپلواک نماینده سیاسی رییس جمهور غنی روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این دیدار روی پروسه صلح، دستاوردهای کنفرانس شانگهای و تفاهم نامه تبادل اطلاعات استخباراتی با پاکستان بحث صورت گرفته است:

" هر دو رهبر روی موارد همچو پروسه صلح، اقدامات و دستاوردهای کنفرانس شانگهای، و تفاهم نامه با پاکستان که در این اواخر پیشرفتها صورت گرفته است بحث کردند رییس جمهور معلومات را با دوستان شریک ساخت که مورد قناعت هر دو طرف واقع شد و در مورد برنامه های آینده روی همکاری های مشترک هر دو طرف نیز موافقه کردند. "

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ناوقت روز سه شنبه با حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور دیدار نموده است.

گفته می شود که این ملاقات پس از یک سلسله شکر رنجی ها میان اشرف غنی و حامد کرزی انجام شده است اما برخی ها میگویند که میان غنی و کرزی اختلافات به میان آمده است.

برخی ها می گویند، این ملاقات شاید پس از اظهارات اخیر عبدالله عبدالله رییس اجراییه که گفته بود برخی از مقامات حکومت پیشین در فکر سرنگون ساختن حکومت وحدت ملی هستند صورت گرفته باشد.

در رابطه به بروز اختلافات میان رییس جمهور غنی و حامد کرزی روزنامه گاردین هم گزارش منتشر کرده است.

در همین حال نماینده سیاسی رییس جمهور این آوازه ها را نادرست خوانده و می گوید که چنین ملاقات ها میان هر دو رهبر از گذشته بصورت دوامدار جریان دارد.

از سوی هم برخی از کارشناسان مسایل سیاسی ملاقات رییس جمهور غنی را با حامد کرزی یک گام مثبت دانسته می گویند، اگر زودتر این دیدار و هماهنگی میان دو رهبر صورت می گرفت مفید می بود اما آنان میگویند که هنوز نیز دیر نشده است.

روح الله امین یکتن از این کارشناسان:

" هر چه زودتر اگر این هماهنگی و همفکری پیدا می شد می توانست مفید تر باشد اما هنوز هم دیر نیست هر وقت که آنها بتوانند با هم بنشینند افکار شانرا مطرح کنند و هر چه هماهنگ تر باشند. "

روابط میان رییس جمهور غنی و حامد کرزی در گذشته ها بسیار خوب بوده اما گفته می شود که سیاست خارجی آقای غنی بخصوص در رابطه به پاکستان و موضوع تفاهم نامه تبادل اطلاعات استخباراتی با پاکستان از مسایلی اند که میان دو رهبر سبب بروز اختلافات شده است.

از سوی هم برخی از کارشناسان می گویند، با آنکه حامد کرزی حالا در قدرت سهم ندارد اما از نفوذ میان مردم برخوردار بوده و تجربه 14 ساله حکومتداری را نیز دارد.

آنان تاکید میکنند که رییس جمهور غنی و آقای کرزی بجای اختلافات باید بخاطر حکومت داری خوب پیشرفت های این کشور تلاش کنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG