لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

مغاره نشینان: عید را تجلیل نمی کنیم چون کسی به خانه ما نمی آید


در این روزها مردم افغانستان آمادگی عید را می گیرند و برای اطفال خود لباس های نو می خرند اما مغاره نشین های بامیان بدون خرید هیچ چیزی حتی بدون خرید لباس نو برای اطفال خود عید را تجلیل می کنند.

مریم یک زن است که بدون سرپرست همراه با هفت فرزند خود در یکی از مغاره های مرکز بامیان زندگی می کند.

مریم در مورد آمادگی های خود برای عید به رادیو آزادی گفت:

" در روزهای عید کسانی که توانایی خرید دارند برای سه روز سفره میوه خشک پهن می کنند ولی من برای عید هیچ چیز نخریدیم و آمادگی نگرفتم حتی برای اطفال خود هم لباس نو نخریدم چون توان خرید لباس نو را ندارم تا دل فرزندانم را خوش کنم.

در روزهای عید همان لباس کهنه اطفال خود را می شویم و تنها در اتاق می شینیم چون کسی برای عید درب خانه ما فقیر ها را نمی زند، اگر فرزندانم دلشان خوش بود می روند زیارت میر هاشم و میر سید علی یخسوز. دیروز دخترم گریه کرد و از من خواست که برایش لباس نو بخرم اما من نتوانستم لباس بخرم. "

بعد از گذشت چهارده سال از دوره طالبان طبق آمارهای ارائه شده هنوز هم بیش از 200 فامیل فقیر در مغاره های مرکز بامیان بدون هیچ امکاناتی زندگی می کنند.

مریم که خودش سرپرست فامیلش می باشد در مورد اینکه چگونه مصارف فامیلش را تامین می کند اضافه کرد:

" من با هفت فرزندم که 4 پسر و 3 دختر هستند مدت 10 سال است که در این مغاره زندگی می کنیم. دو پسرم که 8 و 9 ساله هستند کارتن و کاغذ برای سوخت زمستان جمع می کنند و خودم با لباس شویی و سفید کردن دیوارهای مردم خرج اطفال خود را فراهم می کنم تا ازگشنگی نمیرند. شب ها با نان خشک و چای روزه خود را افطار می کنیم و سحر هم همینطور روزه می گیریم. "

به گفته مقامات محلی بامیان اکثر مردم ولایت بامیان وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و فقر در این ولایت بیشتر از سایر ولایت های کشور نمایان است.

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی ولایت بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" مردم ولایت بامیان در سطح اقتصادی بسیار پایینی هستند و وجود فقر زیاد در بین این مردم را نمی شود انکار کرد. مردم بامیان از فقر زیاد رنج می برند. متاسفانه تا حال آمار دقیقی از فیصدی و چگونگی فقر موجود در بامیان وجود ندارد اما بسیار واضح است که بامیان یکی از فقیرترین ولایات کشور است. "

مغاره نشینان بامیان: عید را تجلیل نمی کنیم چون کسی به خانه ما نمی آید
مغاره نشینان بامیان: عید را تجلیل نمی کنیم چون کسی به خانه ما نمی آید

در این اواخر برای 530 فامیل فقیر که بیشتر مغاره نشین ها بودند از طرف موسسه خیرییه رفاه اسلامی مقداری مواد غذایی کمک شد که به گفته مغاره نشین ها این کمک ها فقط برای چند روز کفاف آنها را می کند و در طول یکسال گذشته این اولین بار است که به فامیل های فقیر کمک توزیع می شود.

مریم گفت: " در اینجا زندگی بسیار سخت است و چون مرد در خانه نیست شبها بسیار می ترسم و اگر مجبور نباشم هیچ وقت در اینجا زندگی نمی کنم. چند روز قبل مقداری کمک که شامل برنج، آرد، روغن، لوبیا، شکر و خرما بود برای ما توزیع شد اما کفاف خرج ما را نمی کند و دیگر هیچ کمکی به ما نشده است. "

به گفته مریم برای روزهای عید هیچ آمادگی نگرفته و حتی لباس نو برای اطفال خود نخریده، چون پول کافی برای خرید لباس ندارد و در روزهای عید نیز کسی به خانه فقیر و حقیرانه او برای تبریکی عید نمی آید.

عباس نادری

XS
SM
MD
LG