لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

مبارزه با فساد اداری در افغانستان به زمان طولانی نیاز دارد


اداره بین المللی شفافیت می گوید: مبارزه با فساد اداری در افغانستان زمانگیر بوده به وقت طولانی نیاز دارد.

شفافیت بین المللی در یک گزارش که دیروز به نشر رسانده می گوید: مبارزه با فساد اداری در کشور های جنگ زده کار ساده و آسان نبوده و این حقیقت بخصوص در افغانستان بیشتر صدق می کند.

بر اساس سروی که ایشیافوندیش در سال 2012 میلادی در افغانستان انجام داده بود، اکثریت افغانان پس از جنگ و نارامی ها فساد اداری را بزرگترین مشکل کشور شان می دانستند.

اداره بین المللی شفافیت می گوید: علایم نشان می دهند که فساد اداری در ادارات و سکتورهای عمده و کلیدی افغانستان، گسترش یافته است.

اداره بین المللی شفافیت، در سال 2014 میلادی در میان 175 کشور آغشته به فساد اداری جهان، افغانستان را در فهرست 172 مین قرار داده بود.

عبدالکریم حقانیار کارشناس امور سیاسی و صاحب نظر افغان به این باور است تا زمانیکه جنگ ادامه داشته باشد، دشوار خواهد بود که تلاش ها برای مبارزه با فساد اداری نتیجه خوب بدهد.

"مشکل عمده در این عرصه جنگ است، تا زمانی که صلح به میان نیاید و افغانان با هم آشتی نشوند، نمی توانیم بگویم که به طور کل فساد را از بین خواهیم برد."

اداره بین المللی شفافیت در ادامه می گوید: وضعیتی بعد از تغییر بنیادی در حکومت و ختم جنگ و خشونت، می تواند اصلاحات در افغانستان را تشدید بخشد.

به نظر این اداره، در افغانستان اکنون زمان آن فرا رسیده که این اراده به یک مبارزه پیروزمند بر ضد فساد اداری مبدل شود.

اداره بین المللی شفافیت همزمان با این تاکید می کند که در کشوری مانند افغانستان تشکیل ادارات لازم برای جلوگیری از فساد اداری به زمان طولانی نیاز دارند.

این اداره بین المللی، برگزاری کنفرانس آیندۀ ادارات کمک کننده در افغانستان را جهت اتخاذ تصامیم علیه فساد اداری در این کشور، یک فرصت خوب می داند.

قرار است نشست ادارات کمکی در باره افغانستان در ماه سپتمبر در شهر سیول پایتخت کوریای جنوبی برگزار شود.

در این کنفرانس، زمان برای بررسی روی چگونگی مشکلات جلوگیری از فساد ادارای فراهم خواهد شد.

اشتراک کننده گان این کنفرانس و کشورها و موسساتی کمک کننده که در مورد اولویت ها و شروط مساعدت های شان به افغانستان نگرانی دارند، در این نشست روی تعریف اهداف دهۀ آینده در چوکات محاسبات دو جانبه توکیو، دوباره گفتگو می کنند.

XS
SM
MD
LG