لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

ملل متحد: عودت مهاجرین افغان به کشورشان افزایش یافته است


سازمان ملل متحد می گوید، در بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان به کشورشان، افزایش قابل ملاحظه به میان آمده است.

به گفتهء UNHCR یعنی ادارهء پناهجویان سازمان ملل متحد، از شش ماه به اینسو، تعداد مهاجرینی که به افغانستان باز گشته اند، در مقایسه با تمام دوازده ماه سال 2014 بیشتر بوده است.

تخمین می شود که در حال حاضر حدود سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان حضور دارند و از آغاز سال 2015 بیش از 139 هزار تن این مهاجرین به افغانستان برگشته اند.

اکثر آنها می گویند، پس از آن برای بازگشت به افغانستان تصمیم گرفتند که حملهء مرگبار یک مکتب را در پشاور هدف قرار داد و آزار و اذیت آن ها توسط پولیس پاکستان بیشتر شد.

مهاجرین بازگشته از پاکستان همچنان گفته اند، فضا در آن کشور برای افغان ها خیلی در مقایسه با گذشته تنگ تر شده است و آنها نمی توانند به خاطر نا امنی به مناطق شان باز گردند، اما باز هم ترجیح میدهند که در افغانستان باشند.

ادارهء مهاجرین سازمان ملل متحد می گوید، در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون افغان اسناد اقامت را در پاکستان دارند، اما در کنار آنها بیش از یک اعشاریه سه میلیون تن دیگر به صورت غیرقانونی در آن کشور بسر می برند.

UNHCR می گوید، بنابر گسترش جنگ و نا امنی ها در افغانستان، شماری زیاد مهاجرین افغان از کشور شان بیجا شده اند.

سازمان ملل متحد انتظار دارد که با پایان یافتن ماه رمضان، بازگشت افغان ها از پاکستان از این هم بیشتر شود.

اما این اداره نگرانی دارد که با افزایش بحران مهاجرین عراق، سوریه و سودان، توجهء جامعه بین المللی به مهاجرین افغان کمتر شده است.

سازمان ملل متحد این را هم گفته که کمک کننده های بین المللی، مهاجرین افغان را از نظر انداخته اند.

اما سخنگوی ادارهء پناهجویان سازمان ملل متحد می گوید، مسالهء مهاجرین افغانستان در سطح بین المللی بزرگترین مشکل دراز مدت بوده است.

سازمان ملل می گوید، برای تمویل امور مهاجرین افغان در سال 2015 میلادی، خواهان 405 میلیون دالر کمک شده بود و تا حالا 44در صد این پول را به دست آورده است.

XS
SM
MD
LG