لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

یوناما: چشم براه اصلاحات انتخاباتی معتبر، همه شمول و شفاف هستیم


نمایندهء خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید، اعلان تشکیل کمیسیون اصلاحات انتخاباتی برای اصلاحاتی شفاف، معتبر و همه جانبه، یک گام اساسی و مهم به شمار می رود.

نیکولاس هایسم می گوید، اصلاحات انتخاباتی در افغانستان، اعتماد مردم را به پروسهء دیموکراتیک انتخابات تقویت بخشیده و زمینهء ثبات سیاسی را در کشور فراهم می کند.

دومنیک مدلی مسوول دفتر مطبوعاتی یوناما امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" یوناما از ایجاد این کمیسیون استقبال می کند. این یک اقدام مهم است. یوناما از مقامات افغان می خواهد، برای تعین موعد برگزاری انتخابات پارلمانی و دیگر انتخابات، تصامیم ضروری را اتخاذ نمایند. "

دفتر معاون سازمان ملل متحد در کابل تماچی یماماتو معاون نماینده گی سیاسی سازمان ملل متحد را به حیث ناظر در این کمیسیون معرفی کرده است.

دومینیک مدلی در ادامه صحبت خود گفت:

" یوناما در این کمیسیون حق رای نخواهد داشت و صرفاً مشوره های لازم و همکاری تخصصی ارایه خواهد کرد. "

رییس جمهور افغانستان هفتهء گذشته اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را تعیین کرد. اما حکومت تاکنون موعدی را برای برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص نساخته است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت، پس از اصلاحات در نظام انتخاباتی تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه اعلان خواهد شد.

او گفت:

" کمیسون اصلاحات انتخاباتی پس از عید فطر به کار خود را آغاز می کند و بعد از آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور، تاریخ برگزاری انتخابات اعلان می شود. "

نیکولاس هایسم نماینده خاص بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید، اصلاحات برای جلب اعتماد مردم به پروسه های دیموکراتیک مانند پروسهء انتخابات، خیلی مهم است.

خبر قبلی***

نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در کابل گفته است که چشم به راه اصلاحات انتخاباتی با اعتبار، شفاف و همه شمول است.

در یک خبرنامۀ یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل، نیکولاس هایسم از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی استقبال کرده است.

دومنیک مدلی یکی از سخنگویان یوناما امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت که یوناما درین کمیسیون حق رای نخواهد داشت و صرفاً مشوره های لازم و همکاری تخصصی ارایه خواهد کرد.

او افزود:

" یوناما از ایجاد این کمیسیون استقبال می کند. این یک اقدام مهم است. ما چشم به راه یک پروسۀ اصلاحات انتخاباتی معتبر، همه شمول و شفاف هستیم. "

پس از چند ماه تاخیر، سر انجام ریاست جمهوری افغانستان رییس و اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را برگزید.

شاه سلطان عاکفی رییس و صدیق الله توحیدی معاون این کمیسیون هستند.پ

XS
SM
MD
LG