لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

در شش ماه اول امسال، حقوق بشر به گونه گسترده نقض شده است


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، در شش ماه اول سال 2015 میلادی حقوق بشر در این کشور به گونه گسترده نقض شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی شاهد واقعیات زیادی نقض حقوق بشر بوده است.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، در سال جاری نه تنها اینکه وضعیت حقوق بشر بهبود نیافته بلکه نسبت به قبل مشکلات در این راستا افزایش یافته است.

به گفته آقای بیدار در این اواخر برخی فکتورهای دیگر نیز بوجود آمده که محیط نادرست را برای نقض حقوق بشر در افغانستان ایجاد می کند:

" از لحاظ وضعیت حقوق بشر چند فکتور جدید است که محیط بدی را ایجاد می کند، یعنی تقویت سلاح و یا عنصر سلاح که اکنون در برخی از ولایات اسلحه توزیع می شود و یا هم افراد به نام اینکه در برابر مخالفین حکومت می جنگند مسلح می شوند، این برای احقاق حقوق بشر زمینه خوبی را فراهم نمی کند. "

آقای بیدار افزود که مشکل فرار از قانون هنوز هم در افغانستان پابرجاه است و قانون شکنان به آن مناطق و یا گروه های زورگوه پناه می برند که در آنجا حاکمیت حکومت ضعیف است.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا نیز به تازه گی طی گزارش وضعیت حقوق بشر در سال 2014 میلادی در افغانستان را نگران کننده خوانده است.

این گزارش حملات مخالفین مسلح بالای افراد ملکی وقتل کارکنان دولت، برخورد نادرست با زندانیان، تبعیضات در جامعه و خشونت در برابر زنان و دختران را مشکلات عمده این سال در افغانستان خوانده است.

بر اساس این گزارش کشته شدن افراد ملکی و نیروهای افغان در ماین گزاری ها، حملات انتحاری و انفجاری از جمله مشکلات جدی در این سال بوده است.

بر اساس گزارش نشر شده سازمان ملل متحد، در افغانستان حدود ده و نیم هزار تن افراد ملکی در سال گذشته میلادی کشته و زخمی شده اند و نظربه گزارش وزارت خارجه امریکا مسوولیت اکثر این تلفات به مخالفین مسلح راجع شده است.

استفاده اطفال در حملات انتحاری توسط مخالفین مسلح یکی از مشکلات جدی دیگر سال گذشته بوده که گزارش وزارت خارجه امریکا به آن اشاره کرده است.

در این حال رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید که در نیمه اول سال گذشته نیز این مشکلات وجود داشته اما نظر به گذشته اکنون افزایش یافته است.

وی افزود که در افغانستان اطفال و زنان هنوز هم نخستین قربانیان جنگ هستند و بر علاوه مخالفین، ملیشه ها و پولیس محلی نیز اطفال را در گروه های شان استخدام کرده و از آنان استفاده می کنند.

وی در خصوص مشکلات موجود در چند ماه گذشته سال جاری میلادی در برابر حقوق بشر در افغانستان چنین اشاره کرد:

" اکنون هم به دلیل اینکه نا امنی ها به پیمانه وسیع تهدید جدی در برابر افراد ملکی است و اینکه بسیاری افراد بخاطر جنگ و دیگر مشکلات در افغانستان در مهاجرت به سر می برند و بیجاشده اند.

خشونت ها در برابر زنان هنوز هم ارقام بزرگ را می سازد و در حالت های شدید رخ می دهد و به دلیل نبود امنیت مسببان و عاملان آن آزادانه گشت و گزار می کنند. "

با آنکه آقای بیداری از اقدامات حکومت وحدت ملی برای تامین حقوق افراد ملکی ستایش کرد اما از اینکه به دلیل شماری از مشکلات به این عرصه رسیدگی بیشتر نمی شود انتقاد کرد.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG