لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

در اثر حمله هوایی نیروهای خارجی در لوگر 10 سرباز افغان کشته شدند


شمار سربازان کشته شده در حمله هوایی نیروهای بین المللی در ولایت لوگر به 10 تن رسید.

پیش ازین مقام ها کشته شدن هشت سرباز را تائید کرده بودند.

اما حالا مسوولان امنیتی ولایت لوگر تائید کرده اند، که درین رویداد ده سرباز جان داده اند.

به گفتهء این مقام ها، نیروهای بین المللی صبح وقت دیروز بالای پوسته های اردو ملی در دره چهلتن ولسوالی بره کی برک حمله هوایی کردند که در نتیجه آن 4 نفر دیگر زخمی شدند.

مقام های امریکایی به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و وعده کرده اند که در این مورد تحقیق می کنند.

خبر قبلی ***

در مورد تلفات برخاسته از حمله نیرو های خارجی در دره چهلتن ولسوالی بره کی برک ولایت لوگر ارقام ضد و نقیض ارایه می شود.

جنرال عبدالرازق قوماندان لوای چهار قول اردوی 203 تندر در صحبت با رادیو آزادی گفت: در این رویداد هفت سرباز کشته و پنج تن دیگر شان زخمی شده اند.

به گفته آقای رازق، تا اکنون علت این حمله مشخص نیست، اما در مورد حمله نیرو های خارجی هیچ گونه اطلاعی از قبل وجود نداشته است.

"پنج زخمی آنجا منتقل شده از جمع شان خوشبختانه وضعیت چهار تن شان بهتر است و از یکی شان شدید است و هفت تن شان شهید شده است با آنها ما کوردنیشن و ارتباطات خوب داشتیم اینکه چرا آنها بمبارد کردند انگیزه و عواملش را نمی فهمیم. که چرا و به گفتۀ کی بمبارد کرده اند."

آقای عبدالرازق افزود که در ساحه هیچ نوع تحرکات مخالفین مسلح به چشم نمی خورد و در پوسته ها، بیرق اردوی ملی و وسایل نظامی موجود بود، اما نیروهای خارجی پس از دو ساعت گزمه و بدون هماهنگی بالای پوسته های اردو حملات هوایی را انجام دادند.

در این حال محمد رحیم امین ولسوال بره کی برک ولایت لوگر به رادیو آزادی گفت: در این پوسته 14 تن از نیروی های اردوی ملی موجود بوده، اما به گفته وی تا هنوز مشخص نیست که چند تن از آنان کشته شده اند.

از سوی دیگر برخی از آژانس های خبری خارجی گفته اند که در این حمله 14 سرباز اردوی ملی کشته شده است.

قبل از این نیز حملات مشابه در لوگر و برخی از ولایات دیگر رخ داده که سپس نیروهای خارجی آنرا یک عمل سهوی عنوان کرده اند.

نیرو های خارجی گفته اند که رویداد تازه در ولایت لوگر را بررسی می کنند.

در این حال رئیس شورای ولایتی لوگر می گوید که برای تحقیق این حمله یک هیئت مشترک حکومتی به محل فرستاده شده است.

حسیب الله ستانکزی حمله نیروهای خارجی بر پوسته اردوی ملی را تقبیح کرده گفت که این رویداد می تواند در آینده روی روحیه جنگی نیروهای افغان تاثیر منفی بگذارد.

"کار که از دست نیرو های خارجی رخ داده است طبعاً تاثیر خود را دارد تا علتش معلوم شود ممکن به آنها کرودینات اشتباه داده شده باشد و یا هم کدام گپی دیگریست تا اکنون این موضوع روشن نشده است طبعاً که اردو مأیوس می شود که ما در مقابل دشمن می جنگیم و از کسی که ما را حمایت می کند از آن توقع داریم او بالای ما حمله می کند طبعاً که تأثیر خود را دارد."

این در حالست که در بیش از یک دهه موضوع جنجال بر انگیز میان حکومت حامد کرزی و نیروی های خارجی در افغانستان، حملات هوایی خود سرانه نیروهای خارجی بود که در آن تعدادی از سربازان افغان و افراد ملکی کشته شدند.

کارشناسان نظامی افغان از حکومت و نیرو های خارجی می خواهند که عملیات های نظامی را با هماهنگی لازم انجام دهند تا از تلفات افراد ملکی و نظامی جلوگیری به عمل آید.

آرزو غیاثی

معلومات قبلی:

مسوولان امنیتی ولایت لوگر می گویند که در حمله هوایی نیروهای بین المللی بر پوسته های اردوی ملی در ولسوالی بره کی برک این ولایت، هفت سرباز افغان کشته و پنج تن دیگر شان زخمی شده اند.

جنرال عبدالرازق قوماندان لوای چهار قول اردوی 203 تندر در صحبت با رادیو آزادی گفت که تا هنوز رقم دقیق تلفات روشن نیست.

برخی از رسانه های خارجی گزارش داده اند که در این حمله بیش از ده تن کشته شده اند.

نیروهای بین المللی صبح وقت امروز بالای پوسته های اردو ملی در دره چهلتن ولسوالی بره کی برک لوگر حمله هوایی کردند.

تاکنون نیروهای بین المللی به طور رسمی در این مورد تبصره نکرده اند.

معلومات قبلی:

رییس شورای ولایتی لوگر می گوید که در حمله هوایی نیرو های خارجی بالای پوسته های اردوی ملی در بره کی برک لوگر هشت سرباز کشته شده و پنج تن دیگر زخمی شده اند.

حسیب ستانکزی در صحبت با رادیو آزادی گفت که هنوز هم رقم دقیق تلفات روشن نیست.

پیش از این جنرال عبدالرازق قوماندان لوای چهار قول اردوی 203 تندر در صحبت با رادیو آزادی گفت که نیروهای خارجی صبح امروز بالای پوسته های اردو ملی در دره چهلتن ولسوالی بره کی برک ولایت لوگر حمله هوایی کرده اند.

نیرو های خارجی هم به طور رسمی در این ارتباط تبصره نکرده اند.

معلومات قبلی:

مسوولان محلی ولایت لوگر می گویند که نیروهای خارجی صبح امروز بالای پوسته های اردوی ملی در دره چهلتن ولسوالی بره کی برک ولایت لوگر حمله هوایی کرده اند.

جنرال عبدالرازق قوماندان لوای چهار قول اردوی 203 تندر در صحبت با رادیو آزادی گفت که نیروهای خارجی هم تایید کرده که این ساحه را بمباران کرده اند.

آقای رازق گفت: تا اکنون رقم تلفات ناشی از این رویداد و هدف آن روشن نیست.

نیروهای خارجی هم به طور رسمی در این ارتباط تبصره نکرده اند.

XS
SM
MD
LG