لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

نگرانی ها در مورد پایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی در کابل


پایین آمدن سطح آب و آلوده گی آب های زیر زمینی درشهرکابل وزارت انرژی و آب و ادارهء حفاظت از محیط زیست افغانستان را به شدت نگران ساخته است.

مسوولان وزارت انرژی و آب و ادارهء حفاظت از محیط زیست در صحبت با رادیو آزادی افزایش نفوس را یکی از دلایل عمدهء پایین آمدن سطح آب در کابل خواندند.

در این حال شماری از مردم و برخی کارشناسان می گویند، اگر حکومت به این مشکل به زودی رسیده گی نکند در کنار سایر مشکلات، کمبود و آلوده گی آب به یک چالش عمده درشهرکابل مبدل خواهد شد.

شهرکابل پایتخت افغانستان با کمبود 2.7 میلیون متر مکعب آب مواجه بوده، آب های زیر زمینی دراین شهرنیز به علت نبودن سیستم منظم کانالیزسیون آلوده شده است.

وزارت انرژی و آب افغانستان با تایید این معضله می گوید که سالانه حدود 29.6 میلیون مترمکعب آب درپایتخت به وجود میآید، اما به دلیل افزایش نفوس بیشتر از 32 میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می شود.

عبدالبصیر عظیمی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، در آینده نزدیک پروژهء تقویت مصنوعی آب های زیر زمینی آغاز خواهد شد.

عبدالبصیر عظیمی می گوید:

"خوشبختانه در آیندهء نزدیک پروژه تقویت مصنوعی آب های زیرزمینی آغاز خواهد شد و این پروژه می تواند تا یک حد برای تقویت آب های زیر زمینی کابل موثر واقع شود."

به گفته آقای عظیمی این پروژه که از سوی USAID یا ادارهء انکشاف بین المللی امریکا حمایت می شود برای دو سال بوده و بخشی از مشکلات موجود ناشی از کمبود آب را در شهرکابل حل خواهد کرد.

وی از مردم خواست، در مصرف آب و نگهداری چاه های آب توجه جدی کنند تا نسل های آینده با کمبود آب مواجه نشوند.

در این حال ادارهء حفاظت از محیط زیست برعلاوه اینکه کمبود آب را یک تهدید می خواند، می گوید که آلوده شدن آب های زیر زمینی هم یک خطر جدی برای باشنده های شهر کابل است.

غلام محمد ملکیار معاون این اداره به رادیو آزادی گفت که این معضله با ایجاد هماهنگی و کار مشترک ادارات مربوط حل خواهد شد.

غلام محمد ملکیار گفت:

"عامل اصلی ملوث بودن آب موجودیت تعداد زیاد چاه های عمیق و نیمه عمیق در سطح شهر و در کنار آن موجودیت چاه های جزبی در خانه ها و ساحات تجارتی - خدماتی است."

به گفتهء آقای ملکیار در اکثر محلات چاه های فاضل آب به گونه خودسر در نزدیک چاه های آب آشامیدنی حفر شده و آب های چاه را آلوده ساخته است.

در عین حال شماری ازباشنده گان پایتخت نیز از کمبود آب و آلوده گی آب های زیر زمین شکایت دارند.

سید حمید یک باشندهء کابل می گوید:

"این آب ها صحی نیست و کلوریشن هم نشده است."

خواجه رحیم یکی از باشندگان دیگر شهر کابل از حکومت می خواهد که به این مشکل به گونه جدی رسیده گی کند.

خواجه رحیم می گوید:

"اگر حکومت به کانالیزسیون فاضل آب اقدام نکند به زودترین فرصت آب های زیرزمینی ما به صورت کامل خراب می شود."

قبل از این مسوولین دولتی نیز هشدار داده بودند که اگر به منابع آبی توجهء لازم صورت نگیرد، تا پنج سال آینده باشنده گان کابل به مشکلات کمبود آب مواجه خواهند شد.

در این حال سید حبیب اروال رییس "انجمن صحی صحت عامهء ختیز" می گوید که نزدیک به هشتاد در صد مردم افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند و این موضوع نگران کننده است.

آقای اروال از حکومت می خواهد تا برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد. وی می گوید:

"دراین شکی نیست، چاه های که در افغانستان حفر شده است با تاسف که مشکلات گونا گون دارد. حدود هفتاد، حتی هشتاد در صد مردم شهر کابل همین حالا از آب صحی که لازم است مستفید نمی شوند."

اما وزارت انرژی و آب افغانستان اطمینان می دهد که برای حل مشکل کمبود آب تلاش های جدی ادامه دارد و این معضله در آیندهء نزدیک حل خواهد شد.

گزارش تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG