لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

کارشناسان: حکومت جلو ایجاد ملیشه ها را بگیرد


شماری از کارشناسان و فعالان جامعه مدنی، از وزیر داخله می خواهند تا به افراد غیر مسوول که به بهانه های مقاومت با طالبان و گروه دولت اسلامی سلاح بر می دارند اجازه ندهد.

دهها تن از این کارشناسان که روز چهارشنبه در نشست شورای مشورتی پولیس ملی افغانستان در کابل گردهم آمده بودند به حکومت هشدار دادند که قبل از این هم گروه های مسلح به بهانه های مشابه به یک تهدید بزرگ به حکومت مبدل شده اند.

محمد نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان و یک تن از این کارشناسان گفت، به جز از سه قوه امنیتی کشورکه وزارت های دفاع داخله و ریاست امنیت ملی می باشد باید به دیگران اجازه برداشتن سلاح داده نشود:

" اگر واقعاً اراده تا تقویت نهاد های امنیتی و تامین ثبات سرتاسر است، نه به احزاب اجازه بدهید که مسلح شوند و نه نیروهای دیگری که ممکن نا امنی بیشتر می شود. "

در این حال شماری دیگر از کارشناسان به افزایش قتل و قتال از سوی گروه های ملیشه در نقاط مختلف افغانستان اشاره کرده می گویند که مردم این کشور چهار دهه قبل نیز شاهد ظهور همچون گروه ها بوده اند.

کبیر رنجبر رییس اتحادیه حقوق دانان دموکرات افغانستان از حکومت می خواهد تا قبل از ظهور، جلو این گونه گروه های غیر مسوول را بگیرد:

" دوباره تلاش صورت می گیرد که مردم مسلح شوند، احصائیه یونما است که دوهزار و سه صد گروه ملیشه در تمام افغانستان سر مردم ظلم می کنند، چور می کنند و چپاول می کنند و اصلاً قانون را نمی شناسند، بزرگترین فاجعه خواهد بود، به نام اینکه علیه داعش ما میخواهیم مقاومت کنیم، مقاومت ها و خیزش های مردمی همه دروغ است، در واقعیت امر این ها از صلح می ترسند.

اینها همان نیروهای اند که در جنگ منافع شان تامین است، از شما خواهش می کنم که با تمام قوت در برابر این مبارزه کنید. "

قبلاً شماری از مردم نیز در برابر ایجاد ملیشه ها از خود عکس العمل نشان داده و از حکومت خواسته اند تا این پروسه را هرگز حمایت نکند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز چندی قبل مسلح شدن شماری از افراد در برخی از ولایات کشور به نام اینکه در برابر مخالفین حکومت می جنگند را در تضاد به احقاق حقوق بشر خوانده است.

اما برعکس شماری از مقامات حکومتی بشمول معاون اول ریاست جمهوری و وزیر داخله از بسیج شدن مردم برای حمایت نیروهای امنیتی در برخی از ولایات پشتیبانی کرده اند.

نورالحق علومی وزیر داخله افغانستان که ریاست نشست شورای مشورتی پولیس ملی را به عهده داشت نیز در پاسخ به نگرانی های کارشناسان و فعالان جامعه مدنی گفت که بسیج شدن مردم به معنی مسلح ساختن آنان نیست.

آقای علومی افزود، تا زمانیکه نیروهای امنیتی از حمایت تمامی مردم افغانستان برخوردار نباشند مبارزه در برابر مخالفین کمرنگ خواهد بود:

" هر فرد که در این جاه سلاح بالا می کند، در چوکات نظام بالا کند در محدوده که قانون به وی تعین کرده، این ها در این راستاه می توانند مومد واقع شوند، مردم را بسیج کرده به معنی سلاح دادن نیست.

مردم را به حمایه دولت بسیج کردن و همکار نیروهای امنیتی و دفاعی ساختن این یک ضرورت است من هر روز شاهد این هستم که مردم ما به همکاری نیروهای امنیتی شان می برایند. "

در این حال کارشناسان از حکومت می خواهند تا بجای حمایت از ملیشه ها، بیشتر به تجهیزات و اعاشه نیروهای امنیتی افغان توجه کند.

اینکه هدف ملیشه های که اکنون در حال ظهور اند مبارزه با طالبان و گروه دولت اسلامی است و یا در عقب آن منافع شخصی آنان نهفته، با گذشت زمان واضح خواهد شد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG