لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

اکبر آغا: دور دوم مذاکرات صلح باید زمینه آتش بس را فراهم کند


سید اکبر آغا رییس شورای عالی راه نجات
سید اکبر آغا رییس شورای عالی راه نجات

در ادامه عکس العمل ها در باره آغاز گفتگوهای صلح میان نماینده گان حکومت و طالبان، شورای عالی راه نجات افغانستان از این مذاکرات استقبال کرده می گوید، این گفتگوها باید میان افغانها صورت گیرد.

دهها تن از اعضای این شورا روز پنجشنبه در کابل تجمع کرده و بر نیاز صلح تاکید ورزیده و گفتند که دو طرف مذاکره کننده، باید فرصت را از دست ندهند.

سید اکبر آغا رییس شورای عالی راه نجات می گوید، دور دوم مذاکرات صلح باید طوری باشد که زمینه آتش بس در افغانستان فراهم شود:

" در صورت آتش بس مذاکرات قسمی باشد که یک نتیجه مثبت داشته باشد این همه به تمام ملت ارتباط دارد ملت که تمام تضمین ها را فراهم کرده می تواند اما در خارج از کشور کسی گفته نمی تواند که کی ملامت است و این تضمین را هم کرده نمی تواند. "

وی همچنان گفت، آتش بس می تواند زمینه اعتماد را میان دو طرف فراهم نماید و این مساله از خواست های اساسی مردم افغانستان می باشد.

رهبری شورای عالی راه نجات افغانستان را برخی از اعضای سابق طالبان بر عهده دارد.

این شورا در حالی از آغاز مذاکرات رسمی میان حکومت و طالبان استقبال می کند که حکومت افغانستان بخاطر برگزاری دور دوم مذاکرات آماده گی می گیرد.

دور اول مذاکرات صلح در ماه مبارک رمضان آغاز شد و در آن طرفین فیصله کردند که در دور دوم مذاکرات، لست از پیشنهادات و خواست های شان را به یکدیگر تبادله می کنند.

تا اکنون محل و زمان برگزاری دور دوم گفتگوهای صلح میان نماینده گان حکومت وطالبان روشن نیست.

برخی از قوماندان های سابق جهادی می گویند، باید حکومت افغانستان روی برخی شرایط و پیشنهادات طالبان، موقف نرم تری اختیار نماید.

احمد شاه احمدزی قوماندان پیشین و رهبر حزب اقتدار اسلامی افغانستان در این نشست گفت، باید بعضی پیشنهادات معقول مخالفین ازسوی حکومت پذیرفته شود:

" هر کس فریاد از صلح می زند صلح را برای ما امریکایی، چینایی و غربی آورده نمی تواند این کار افغانها است اول ما و شما باید میان خود تفاهم نمایم مساله افغانستان موضوع شخصی هیچ فردی نیست اگر مطالبات شرعی باشد باید قبول شود و به شکل معقول به مردم افغانستان ارایه شود. "

این درحالیست که هییت مذاکرات صلح حکومت که با نماینده گان طالبان رو در رو گفتگو کرده گفته است، به جز از فصل اول و دوم قانون اساسی، روی تمام مسایل پیشنهادی طالبان آماده گفتگو و مذاکره استند.

از سوی هم برخی ازعلمای دین و کارشناسان می گویند که طرفین باید از فرصت مهیا شده استفاده موثر کنند و نگذارندکه مخالفین صلح در افغانستان موفق به ناکام سازی روند مذاکرات شوند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG