لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

اندیپندنت: افغانستان با خطر داعش روبرو شده است


اندیپندنت

روزنامۀ اندیپندنت در شمارۀ اخیر خود در مورد فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان نوشته است.

روزنامه نوشته است افغانستان هنوز از خشونت های طالبان رهایی نیافته با خطر داعش رو به رو شده است.

اندیپندنت نوشته است که مقام های امریکایی تا سه ماه گذشته حضور داعش را در افغانستان تأیید نمی کردند و آن را گروه جدا شده از طالبان می پنداشتند.

اما اکنون می گویند که پس از خروج قسمت اعظم نیروهای بین المللی از افغانستان اکنون آنان با خطر رو به افزایش رو به رو استند.

نویسنده این مقاله می گوید که حضور داعش در افغانستان برای اشرف غنی رییس جمهور این کشور یک مشکل بزرگ است و با توجه به همین مساله، او به طور همه جانبه تلاش کرده تا اردو و استخبارات پاکستان زمینۀ گفت و گو های صلح میان طالبان و حکومت افغانستان را فراهم کند.

در ادامۀ این مقاله آمده است که لوی درستیز اردوی امریکا در دیدار اخیرش از کابل در مورد اندازۀ حضور داعش در افغانستان و نیز دریافت راه ها برای از میان بردن تهدید داعش در افغانستان با رییس جمهور غنی صحبت کرد.

نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز مقالۀ دارد در مورد وفات روزان کلاس نویسنده و فعال پیشگام حقوق بشر که در مورد افغانستان مطالب زیاد نوشته است.

نیویارک تایمز می گوید که روزان کلاس در عمر 86 سالگی از اثر بیماری سرطان سه شنبه گذشته در خانه اش در منهاتن درگذشت.

در ادامه این مقاله آمده است که خانم کلاس در سال 1979 میلادی و با تجاوز شوروی بر افغانستان از فعالان برجستۀ حامی مجاهدین بود و بار ها از مردم امریکا خواسته بود که مصیبت و تلفات ناشی از تجاوز شوروی در محراق توجه شان داشته باشد.

نیویارک تایمز از یک مقالۀ خانم کلاس که در سال 1980 میلادی در مورد افغانستان نوشته بود، یادآوری کرده است.

او نوشته بود که مردم افغانستان بسیار مهمان نواز اند ولی اگر خارجی ها با قصد حمله به کشورشان بروند در آن صورت با آنان تا سرحد مرگ می جنگند.

نیویارک تایمز می گوید که خانم کلاس در سال های 1950 میلادی همراه با همسرش در مناطق دور افتادۀ افغانستان زبان انگلیسی تدریس می کردند.

کتاب او تحت عنوان کشور با بیرق های بلند در سال 1964 چاپ شد و در سال 2007 با عنوان وقتی که همه چیز در افغانستان خوب بود، اقبال چاپ یافت.

XS
SM
MD
LG