لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

صدیقی: حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان باید متوقف شود


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وزارت امور داخله افغانستان می گوید پاکستان باید هر چه زودتر به حمله های راکتی اش بالای ولایت های مرزی کشور پایان دهد.

پاکستان از یکسو از حسن نیت در مسئله صلح افغانستان سخن می زند و از طرف دیگر به پرتاب راکت بر مناطق سرحدی این کشور ادامه می دهد که این عمل آن کشور خشم نهاد های امنیتی افغانستان را بر انگیخته است.

وزارت امور داخله این کار نظامیان پاکستانی را نکوهش می کند و بر پایان بی درنگ این حمله ها تأکید می ورزد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز شنبه در نشست خبری گفت که در آغاز حکومت افغانستان تلاش می ورزد تا این معضل را از راه سیاسی حل کند.

"ما همواره این کار غیر قانونی پاکستان را با الفاظ شدید محکوم کرده ایم و باز هم خواهان متوقف شدن این راکت پراگنی ها که سبب تلفات غیر نظامیان شده است به گونه فوری هستیم."

کنر، ننگرهار، پکتیا، پکتیکا و خوست ولایت های که در چند سال اخیر شاهد حمله های راکتی پاکستان بوده است و این حمله ها از باشنده گان این ولایات قربانی نیز گرفته است.

اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی این حملات در این چند ماه متوقف شده بود.

مقام های کنر می گویند که از ماه ثور تا اکنون باز هم این حملات از سوی نظامیان پاکستان بر بخش های افغانستان آغاز شده است و در این حملات چهار غیر نظامی کشته شده اند.

یک مقام امنیتی کنر به رادیو آزادی می گوید که در این اواخر نظامیان پاکستان بر ولسوالی های سرکانو، دانگام، شیگل و ناری ولایت کنر 445 راکت پرتاب کرده اند.

در کنار ادامه حملات راکتی، نظامیان این کشور به ایجاد تأسیسات نظامی در منطقه انگور اده نیز پرداخته اند که به گفته مقام های پولیس سرحدی هم اکنون نیز این کار آنان ادامه دارد.

در این حال وزارت دفاع افغانستان به پاکستان هشدار می دهد که این کار به زیان این کشور است.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت می گوید: نیروهای امنیتی افغان توانایی جلوگیری از این عمل نظامیان پاکستان را دارند.

"ما برای هیچ کس اجازه نمی دهیم که یک سانتی خاک افغانستان را اشغال کنند و یا هم در آن تأسیسات بسازند.

از هر توان و قدرتی که داشته باشیم برای جلوگیری از این عمل نظامیان پاکستانی کار خواهیم گرفت و اگر پاکستان این کارش را ادامه می دهد می توانم بگویم که به سود این کشور نیست چیزی که به سود این کشور است همانا روابط صلح آمیز با افغانهاست."

پس از ایجاد حکومت وحدت ملی دریچه تازه یی از روابط میان افغانستان و پاکستان بازگردید و روابط میان هر دو کشور تا حدی بهبود یافت.

اما با این همه کارشناسان می گویند که روابط کابل و اسلام آباد به مرحله حساس رسیده است و نیاز است تا تمامی چالش های سیاسی میان دو کشور با تفاهم حل گردد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG