لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

هند یکهزار عراده بس نوع تاتا به افغانستان کمک می کند


سالهاست که باشنده گان کشور از کمبود بس های شهری شکایت دارند و برای رفتن از یک ساحه به بخش دیگر شهر کرایه هنگفت می پردازند و اما اکنون وزارت ترانسپورت می گوید: به این معضل پایان می دهد.

این وزارت می گوید: برای وارد ساختن هزار عراده بس شهری بنام تاتا از هند به کشور، تلاش ها ادامه دارد و در این مورد با مقام های این کشور تفاهم نیز شده است.

اما وجود دیپوها، ایستگاه مشخص و ایجاد ورکشاپ های مشخص برای این بس های شهری پیش شرط از سوی هند است.

حکمت الله قوانج سخنگوی این وزارت می گوید که به همین منظور روز یکشنبه هیئتی از هند وارد افغانستان می شود تا بر سر چگونگی نگهداشت از این بس های شهری با وزارت ترانسپورت گفتگو کند:

"وزیر ترانسپورت هفته گذشته نیز در این مورد با سفیر هند گفتگو داشت امروز یا فردا هیئت هندی وارد افغانستان می شود و در این مورد مقام های هر دو کشور گفتگو می کنند."

یکی از شهروندان بنام رحمت الله می گوید: معمار است و از کارش هفت هزار افغانی به دست می آورد، اما ماهانه دوهزار دیگر آن را مکلف است مصرف رفت و آمد بر سر کارش کند.

هم اکنون در شهر کابل ده ها بس شهری دولتی فعالیت دارد و در این اواخر یک سکتور خصوصی نیز خدمات بس شهری را برای باشنده گان فراهم ساخته است.

به گفته کارشناسان اقتصاد، اگر هند باز هم به این کمک هایش ادامه دهد از یک سو سود اقتصادی برای افغانستان دارد و از سوی دیگر به معضل آلوده گی هوا پایان داده می شود.

محمد امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت می گوید: زمانیکه وی در این سمت کار می کرد هند برای افغانستان صد عراده بس تاتا کمک کرده بود و این بس ها به گونه بسیار درست نگهداری می شد.

به گفته او در آن زمان فرهنگ استفاده از بس های شهری در مقایسه به اکنون متفاوت بود و یک بس تا سالیان قابلیت کارگیری داشت.

"اگر این بس ها به افغانستان از هند وارد شود از نقطه نظر اقتصادی بسیار خوب است چون هند کشور همسایه است در مقایسه از کشور های اروپایی کم هزینه تمام می شود هم از لحاظ مصرف خوب است و هم سبب جلوگیری از دود و آلوده گی هوا می شود.

متأسفانه ما نتوانستیم این بس ها را خوب نگهداری کنیم در زمانی که من وزیر تجارت بودم هند صد عراده این بس ها را برای افغانستان کمک کرد یادم است که سالیان دیری خدمات شهری ارائه می کردند چون فرهنگ استفاده از بس وجود داشت."

هند کوریا و پاکستان در سال های گذشته بس های شهری برای افغانستان کمک کردند اما این بس ها به علت عدم نگهداشت درست و نبود ورکشاپ برای ترمیم آن فرسوده شدند و از کار افتادند.

در این میان هیئتی که از هند وارد کابل می شود در مورد ترمیم دوباره بخشی از بس های شهری سابقه نیز با مقام های وزارت ترانسپورت گفتگو خواهد کرد.

اما باشنده گان کابل می گویند: چند بس یک سکتور خصوصی و دولتی نمی تواند پاسخگوی ارائه خدمات برای میلیون ها باشنده این شهر باشد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG