لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

فیروز: خانواده ها باید فاصله میان ولادت ها را رعایت کنند


فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

سوء تغذی، کوتاهی قد، کم خونی و سوء شکل اطفال از جمله عواملی اند که از عدم رعایت فاصله میان ولادت ها بمیان میاید.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان روز یکشنبه در سیمینار دو روزه خدمات تنظیم خانواده و فاصله میان ولادت ها از خانواده ها خواست تا فاصله میان ولادت ها را رعایت کنند.

آقای فیروز همچنان گفت: اگر فاصله میان ولادت ها بیشتر گردد خانواده ها می توانند کودکان سالم و صحتمند داشته باشند.

" فاصله میان ولادت ها که تا هنوز متاسفانه از اثر عوامل مختلف موضوع کلچر ، موضوعات اجتماعی، در این گپ مستقماً دخیل است اما باز هم ما و شما متعهد هستیم که فاصله دهی میان ولادت ها را بیشتر سازیم و فواید آن اینست که ما می توانیم مادران را که هر قدر فاصله دهی میان ولادت ها بیشتر شود از اختلاطات خراب ولادی جلوگیری شود."

به گفته وزیر صحت عامه، فاصله میان ولادت ها باعث کاهش مرگ و میر مادران و کودکان در کشور می گردد و از همین رو هر مادر باید حداقل کودک اش را مدت دو سال شیر بدهد.

آموزش های مسلکی قابله ها، عرضه خدمات در بخش نسایی و ولادی مانند جراحی، رساندن خون و سیستم تنظیم خانواده از جمله کار های اند که وزارت صحت عامه بخاطر کاهش مرگ و میر مادران انجام می دهد.

در همین حال شماری از روسای صحت عامه ولایات می گویند که بخاطر رسوم و عنعنات ناپسند در بسیاری ولایات فاصله میان ولادت ها در خانواده ها مراعات نمی شود.

داکتر خان آغا میاخیل رییس صحت عامه ولایت ارزگان در صحبت با رادیو آزادی گفت: در بسیاری مناطق افغانستان خانواده ها مانع ایجاد فاصله میان ولادت ها می گردند.

" مشکلات را که قبلاً وزیر صاحب هم به آن اشاره کرد داریم، مشکلات عنعنوی، سطح پایین سواد، در برخی ساحات هنوز هم پوشش خدمات مشکل دارد، بعضی ساحات از خدمات صحی محروم اند تلاش می کنیم که به این مشکلات رسیده گی صورت گیرد."

آقای میاخیل همچنان از علمای دین خواست تا از طریق مساجد نیز برای خانواده ها فواید فاصله میان ولادت ها را بیان کنند.

وزارت صحت عامه افغانستان در چند سال گذشته نیز تلاش کرده است تا از طریق برنامه های آگاهی عامه خانواده ها را تشویق کند تا فاصله میان ولادت ها را رعایت کنند اما گفته می شود که خانواده ها آن را بگونه لازم مراعات نکرده اند.

اما وزارت صحت عامه افغانستان در نظر دارد تا بررسی های را در مورد این که چگونه می تواند برنامه فاصله میان ولادت ها را با موفقیت در سراسر کشور عملی کند، انجام دهد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG