لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

دسیسه در عقب تسلیمی و رهایی نیروهای افغان در بدخشان


گل محمد بیدار معاون والی بدخشان
گل محمد بیدار معاون والی بدخشان

حکایتی سی سرباز اردوی ملی که در ولسوالی وردوج بدخشان تا آخر مقاومت کردند و طالبان بالاخره آنان را سر بریدند، در اوایل امسال بر سر زبان ها بود. اما این بار، از همین ولایت خبر از خیانت به گوش می رسد.

مقامات ولایت بدخشان از یک دسیسه و توطئه در قبال تسلیمی و رهایی نیرو های دولتی در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان خبر دادند.

معاون والی بدخشان، غفلت در رساندن اسلحه و مهمات و اکمالات به پایگاه نظامی وردوج را رد کرده می گوید: نیروها در آنجا تا حدی اکمال بودند که می توانستند تا چند هفته در برابر جنگجویان طالبان مقاومت کنند.

مقامات محلی بدخشان قبلاً گفتند، بیش از صد سرباز پولیس در منطقه تیرگران ولسوالی وردوج پس از چهار روز مقاومت پریشب با طالبان پیوستند. اما همین مقامات دیروز یکشنبه از رهایی عساکر اسیر شده از سوی طالبان خبر دادند.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان می گوید: عساکر پایگاه امنیتی تیرگران که سربازان اش اسیر و دوباره آزاد شدند، در20 کیلومتری مرکز ولسوالی واقع بوده و به قدر کافی مهمات، سلاح و مواد غذایی در اختیار داشتند.

او افزود:

"در حالیکه ما در آنجا 200 پولیس محلی، سرحدی و امنی داشتیم، آنها اگر تا سه ماه هم جنگ می کردند، مواد غذایی، آب و برق آبی، اسلحهء خفیفه، ثقیله و مهمات، در اختیار داشتند. آنها بالاخره وزنه را دیده هر طرف که سنگین بود خود را در آن سو، انداختند."

قوماندان جلال مسوول پولیس محلی در ولسوالی وردوج بود که به گفتۀ مقامات با طالبان دست داشت و نیروهای پولیس پایگاه نظامی تیرگران در نتیجه تلاش او به طالبان تسلیم شدند. گفته می شود که قوماندان جلال یکی از قوماندانان حزب جمعیت اسلامی است.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت: تسلیمی پولیس محلی به رهبری جلال روحیه سربازان پولیس سرحدی را ضعیف نموده و این تسلیمی روی یک معامله صورت گرفت:

" آنها روی یک معامله به طالبان تسلیم شده بودند. طالبان از جملۀ آنها بر گردن قوماندان جلال گل انداختند و او را خلع سلاح هم نکردند. او شاید در آینده به حیث یک سرگروپ طالبان در مقابل دولت هم بجنگد."

بر اساس گزارش ها، یکی از شروط تسلیمی پوسته این بود که سربازان پولیس را نکشند و به گفته آقای بیدار چنین هم شد.

بدخشان در کنار ولایت فاریاب یکی از میدان های مهم نبرد بین نیروهای امنیتی و جنگجویان مسلح مخالف در شمال افغانستان به شمار می رود.

XS
SM
MD
LG