لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

چرا باید تجربه های ناکام و بدنام در کشور تکرار شود؟


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر در باره وضعیت امنیتی در بدخشان و تشویش ها در رابطه به ملیشه سازی در افغانستان مطالبی را به نشر رسانیده اند.

ویسا

روزنامه ویسا درسرمقاله اش نوشته که چرا باید تجربه های ناکام و بدنام در کشور تکرار شود؟

درسرمقاله آمده که سر بریده شدن برخی از سربازان در بدخشان و تسلیم دهی یک تعداد از نیروهای افغان به مخالفین مسلح و سپس آزادی آنان در این ولایت، نشان می دهدکه باید صفوف نیروهای امنیتی افغان به طوردقیق ارزیابی گردد.

به باورسرمقاله نویس، درحالیکه پولیس محلی زمینه تسلیم دهی 107 نیروی امنیتی را به مخالفین مسلح مساعد ساخته، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری وعطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، مصروف ملیشه سازی استند.

درسرمقاله هشدار داده شده که درآینده همین ملیشه های محلی به یک درد سر مبدل خواهد شد.

آرمان ملی

آرمان ملی در سرمقاله اش نوشته که در وقوع رویدادهای مشابه به بدخشان، ادارات کشفی و استخباراتی ملامت استند.

در سرمقاله آمده است، رویداد ولایت بدخشان هر قسمی که باشد، یک باخت بزرگ نیروهای امنیتی افغان را نشان می دهد.

به باور سرمقاله نویس آرمان ملی، در تسلیم دهی نیروهای افغان به مخالفین مسلح، مقامات هم به نحو دخیل استند، چرا که از محاصره نیروهای افغان خبر بودند، اما در موقع مناسب به آنها کمک فراهم نکردند.

در مطلب آمده که این رویداد، وزارت داخله را متوجه ساخته که درآینده نگذارد تا چنین واقعه رخ بدهد.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در یک مطلب تحلیلی نوشته که آغاز تلاش ها برای ملیشه سازی در افغانستان، در حقیقت سبوتاژ پروسه صلح است.

در مطلب آمده که با تامین صلح، منافع برخی از مقامات محلی با خطر روبرو می گردد، به همین دلیل آنان تلاش دارند تا درمناطق تحت کنترول شان، ملیشه های محلی بسازند.

به باور مقاله نویس، شماری از قوماندان های سابق جهادی به بهانه مبارزه با طالبان و داعش یا گروه دولت اسلامی به مردم سلاح توزیع می کنند.

انصار

روزنامه انصار در یک مطلب به نقل از عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری نوشته که طالبان برادر نه، بلکه دشمنان افغانستان استند.

در مطلب این نگرانی معاون اول ریاست جمهوری هم منعکس شده که طالبان در ولایات شمالی افغانستان حمایت مقامات دولتی را با خود دارند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG