لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

داوود اوغلو: حملات هوایی ترکیه بازی را در منطقه تغییرخواهد داد


احمد داوود اوغلو صدراعظم ترکیه
احمد داوود اوغلو صدراعظم ترکیه

احمد داوود اوغلو صدراعظم ترکیه با اشاره به حملات هوایی این کشور بر اهداف شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) و ملیشه های حزب کارگران کردستان (PKK) در سوریه و شمال عراق می گوید، حضور ترکیه ای که بتواند بطور موثر از نیروهایش استفاده کند به نتایجی منجر خواهد شد که می تواند بازی را در سوریه، عراق و همهء منطقه تغییر دهد.

روزنامهء حریت با نقل قول از صحبت احمد داوود اوغلو صدراعظم ترکیه با روسای روزنامه های این کشور که روز یکشنبه صورت گرفت، می نویسد که گفته است:
"ما می خواهیم همه بخوانند و به اطلاعات در مورد وضعیت تازهء که در اثر عملیات ما در سوریه و عراق به وجود آمده است، دسترسی حاصل کرده و براساس آنیکبار دیگر بطور درست روی موقف شان غور کنند."

احمد داوود اوغلو می گوید، اعزام نیروهای زمینی ترکیه به سوریه در برنامهء این کشور قرار ندارد، اما ترکیه با ایالات متحدهء امریکا توافق کرده است که برای جنگجویان میانه روی که بر ضد گروهء دولت اسلامی (داعش) می جنگند، حمایت هوایی فراهم کند.

روز یکشنبه برای سومین روز متوالی جت های ترکیه کمپ های حزب کارگران کردستان (PKK) را در امتداد سرحدات این کشور با سوریه مورد حمله قرار دادند.

سید ذین الدین (Sayed Zain al-Deen) یک باشندهء منطقهء احمدیه کردستان عراق، روز یکشنبه به آژانس خبری رویترز گفت:

"دیروز حوالی ساعت یازدهء شب طیارات ترکی بالای قریه ما 10 راکت فیر کردند. ما و اطفال ما واقعاً ترسیدیم. آنها حتی سیستم آب رسانی ما را بمبارد کردند. ما از حکومت و پارلمان به خاطر توجه شان به وضعیت تشکر می کنیم، اما نمی دانیم که آنها در این مورد کدام کاری را خواهند کرد، یا خیر؟"

احمدداوود اوغلو می گوید ترکیه آماده است، با کردهای گروهء (PYD) سوریه کار کند. به گفته وی کردهای گروهء (PYD) سوریه با حزب کارگران کردستان (PKK) ترکیه ارتباط دارند، اما این گروه همهء روابط را با رییس جمهور بشاراسد قطع کرده، با نیروهای اپوزسیون همکاری می کند و برای ترکیه یک تهدید شمرده نمی شود.

ترکیه به تعقیب حملات اخیر در داخل قلمرو این کشور، حملات هوایی را بر اهداف گروهء دولت اسلامی و حزب کارگران کردستان (PKK) در سوریه و شمال عراق آغاز کرد.

دوشنبه گذشته تاریخ بیستم در اثر یک حملهء انتحاری که گفته می شود توسط جنگجویان گروه دولت اسلامی (داعش) انجام داده شد 32 تن در منطقه کردنشین سوروک در نزدیک سرحد ترکیه با سوریه کشته شدند.

ملیشه های کرد قبلاً دو عسکر ترکی را در نزدیک شهر جنوبغربی دیاربکر کشته و چهار تن دیگر را زخمی ساختند. از قول یک سخنگوی (PKK) گفته شده که دو موضع این حزب در دوهوک و شمال ایربیل مورد هدف قرار گرفته است.

بعد ازین حمله، در انتقام به آنچه این حزب همکاریء ترکیه با گروهء تندرو داعش خوانده شد، دو پولیس ترکی توسط جنگجویان (PKK) کشته شدند.

یک عسکر دیگر ترکی به تاریخ بیست و سوم جولای در اثر حملهء جنگجویان گروه دولت اسلامی (داعش) بر قوای ترکه کشته شد.

ترکیه در چند روز گذشته صدها فرد مظنون به طرفداری از داعش و پی کی کی را در نقاط مختلف آن کشور دستگیر کرده است.

قراراست روز دوشنبه یک اجلاس اضطراری ناتو به خاطر بررسی اوضاع در این منطقه دایر شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:37 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG