لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

عبدالله عبدالله: مقامات امنیتی درمورد افزایش ناامنی ها وضاحت دهند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

کشته شدن افراد ملکی و نظامی در رویداد های امنیتی اخیر در ولایات فاریاب، کنر، هرات، بدخشان و برخی مناطق دیگر، رهبران حکومت را نگران ساخته است.

رئیس اجراییه حکومت افغانستان روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران در کابل،جنگ های جاری در برخی مناطق و حملات انتحاری و انفجاری را سبب وخیم شدن اوضاع امنیتی خواند.

عبدالله عبدالله از وزیرداخله و سرپرست وزارت دفاع افغانستان خواست تا در مورد چگونگی افزایش نا امنی های اخیر در کشور وضاحت بدهند.
"در روز های گذشته هم حوادث امنیتی در نقاط مختلف کشور صورت گرفته بود، حادثه در کنر رخ داده بود حمله انتحاری در ولایت های فاریاب و ننگرهار انجام شد، جنگ هم در نقاط مختلف کشور ادامه دارد، انفجار بمب کنار جاده سبب به شهادت رسانیدن افراد پولیس شد، وزیر صاحب داخله و سرپرست صاحب وزارت دفاع به صورت مشخص در مورد نقاط که در آن اوضاع امنیتی حاد است صحبت خواهند کرد."

رئیس اجراییه حکومت افغانستان در حالی نسبت به حوادث اخیر امنیتی در کشور نگرانی نشان داده که در حال حاضر در ولایت های فاریاب، سرپل، بدخشان و برخی مناطق شمالی درگیری شدید میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح جریان دارد.

با آنکه حکومت افغانستان عملیات تصفیوی را به رهبری لوی درستیز قوای مسلح در ولایت فاریاب آغاز کرده، اما گزارش های وجود دارند که وضعیت امنیتی در این ولایت با گذشت هر روز بدتر می شود.

از سوی هم کارشناسان نظامی تأکید می کنند که در چنین شرایط حساس رهبران حکومت خود باید از تمامی امور به گونه جدی نظارت کنند.

جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت که سران حکومت باید بجای تقاضا برای وضاحت در مورد چگونگی وضعیت امنیتی کشور، از کارکرد ها به گونه مستقیم نظارت کرده و به ارگان های مربوط وظایف مشخص بسپارند.
"تمامی مسایل در نزد کسانی که در رأس قرار دارند باید روشن باشد، آنان باید به وزارت دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی وظیفه بدهند و خواهان معلوماتی شوند که جزئیات و نتیجه داشته باشد اگر آنان در این مورد معلومات کافی و جواب درست داده نتوانستند، سرزنش شان کند."

وضعیت امنیتی افغانستان در حالی وخیم خوانده می شود که حکومت افغانستان مذاکرات صلح با طالبان مسلح را آغاز کرده و گفته می شود که نتیجه عملی این گفتگو ها پس ازتوافق روی آتش بس، آشکار خواهد شد.

اما برخی از آگاهان و مردم نگران اند که در عقب نا امنی های افغانستان دست کشورهای همسایه و منطقه وجود داشته باشد.

به باور آنان، این کشورها در هراس اند تا مبادا افغانستان در حال انکشاف روزی به رقیب شان مبدل شود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG