لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

شاهد: اگر آتش بس نشود، مذاکرات با طالبان از اعتماد برخودار نخواهد بود


مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان می گوید، زمانی بالای مذاکرات صلح با طالبان اعتماد خواهد شد، که تعهدات دور اول گفتگوها عملی شود.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت، در جریان دور اول مذاکرات با طالبان توافق شده بود که بالای اعتماد سازی کار می شود.

به گفتهء آقای شاهد اگر آتش بس که بخش اساسی اعتماد سازیست از نظر بیفتد، طوری که لازم است این مذاکرات از اعتماد برخودار نخواهد بود. مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می گوید:

"در دور قبلی مذاکرات فیصله شده بود که بالای اعتماد سازی کار می شود و اعتماد سازی در آنست که آتش بس شود، زندانی های آزاد شده، از لست سیاه خارج شوند و مسالهء دفتر طالبان همه شامل اعتماد سازیست. اما اگر آتش بس نشود، بالای مذاکرات اعتماد نخواهد شد. ما می خواهیم که هم در سطح دولت ها و هم در سطح مردم این گفتگو ها قابل اعتماد باشد و این کار زمانی خواهد شد که آتش بس شود."

شورای عالی صلح افغانستان با تاکید از مذاکره کننده می خواهد تا این مساله با جدیت در نظر گرفته شود.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که برخی رسانه های پاکستان از قول مقامات عالیرتبهء این کشور نوشته اند که شاید در این دور مذاکرات روی آتش بس توافق شود.

یک مقام ارشد پاکستان به روزنامهء اکسپرس تربیون آن کشور گفته است برگزاری دور اول گفتگوهای مستقیم بین طالبان و حکومت افغانستان نشان می دهد که پیشرفت شده است.

در دور نخست گفتگو ها بین طالبان و حکومت افغانستان که به تاریخ هفتم ماه جولای در شهر مری در پاکستان صورت گرفت، حکومت افغانستان از طالبان خواست که آتش بس را اعلان کند و هردو جانب موافقت کردند که در دور دوهم گفتگو ها، لست تقاضاهایشان را به همدیگر بسپارند.

تعدادی از عالمان دینی، نماینده گان جامعه مدنی و سایر چهره های شناخته شده، از این گفتگو های استقبال کرده می گویند، باید این فرصت از دست نرود و از حکومت افغانستان می خواهند که شرط های را ارایه نکند که بالای گفتگو ها تاثیر بگذارد.

مقامات پاکستان درمورد نقش این کشور در زمینهء موافقهء آتش بس با طالبان گفته اند که اگر این کشور بتواند در این پروسه مساعدت کند، خواهد کرد و از ارایهء جزییات در این رابطه خودداری کرده اند.

در مورد مذاکره کننده گان هم گفته می شود که اگر مقامات ارشد طالبان در این گفتگو ها اشتراک کنند، وزیر خارجهء افغانستان از هیات این کشور ریاست خواهد کرد و نماینده گان ارشد پاکستان، چین و امریکا نیز در آن اشتراک خواهند کرد.

تا هنوز در مورد محل دقیق برگزاری دور دوم مذاکرات معلومات داده نشده است. گرچه کشور های چین و پاکستان برای میزبانی از این دور گفتگو ها ابراز آماده گی کرده اند، اما شورای عالی صلح افغانستان تاکید می کند که این دور گفتگو ها باید در افغانستان صورت گیرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG