لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

مردم هرات بخاطر آغاز آب گیری بند سلما به رقص و پایکوبی پرداختند


شماری از اقشار مختلف در این ولایت با داشتن پرچم ملی کشور شان در مقابل ستدیوم ورزشی این ولایت به جشن و پایکوبی پرداختند و از نیروهای امنیتی خواستند تا امنیت بند سلما را به صورت جدی تأمین نمایند.

چندین ساعت آواز موسیقی در اطراف ستدیوم ورزشی هرات می پیچید و مردم که دوازده سال است انتظار پایان پروژه کار بند سلما را می کشیدند، لبخند می زدند و به آینده خوب در کشور شان امید بستند.

گرچه بعد از آغاز آب گیری بند سلما مسوولان قنسل هندوستان در هرات و محمد آصف رحیمی والی این ولایت گفته بودند که تا یک سال دیگر روند آب گیری این پروژه نسبتاً بزرگ آبی در افغانستان ختم می شود و همچنان تا اواسط سال آینده میلادی کار این پروژه کاملاً به اتمام می رسد اما شماری از کارشناسان افغان می گویند که هنوز کشور های همسایه تلاش خواهند کرد که از سرعت کار این پروژه بکاهند.

علی فصیحی سخنگوی نهاد های جامعه مدنی در هرات و یکی از کارشناسان سیاسی در این ولایت می گوید: هنوز نگرانی در مورد سنگ اندازی بعضی از کشور های همسایه در این پروژه وجود دارد.

آقای فصیحی گفت: نیروهای امنیتی باید تلاش های بیشتر را بخاطر تأمین امنیت بند سلما در ولسوالی چشت شریف این ولایت اتخاذ کنند.

جاوید زیارتجایی یکی از خبرنگاران در غرب افغانستان تأکید دارد که با روند موجود در پروسه کار بند سلما باید مقامات امنیتی اقدامات اساسی را روی دست گیرند.

با آنکه گفته می شود که تهداب کار بند سلما در زمان سردار محمد داود خان اولین رئیس جمهور افغانستان گذاشته شده بود اما این پروژه در آن زمان تکمیل نشده بود تا اینکه کار مجدد آن تقریباً دوازده سال قبل از سوی کشور هندوستان به اجرا گذاشته شد.

در چند سال گذشته کار این پروژه به دلایل آنچه دخالت کشور ایران در این پروژه خوانده می شد به کُندی پیش می رفت اما در یکی دو سال آینده مقامات هندی و دولت افغانستان اقدامات قوی تری را بخاطر تکمیل کار بند سلما انجام دادند.

به اساس تخمینی که انجنیران هندی و دولت افغانستان انجام داده اند این پروژه ظرفیت تولید 42 میگاوات برق و آبیاری بیش از 80000 هکتار زمین را دارد.

با آنکه مردم نسبت به آغاز آبگیری بند سلما به شدت شادمانی می کنند اما معلوم نیست که آیا کار این پروژه تا اواسط سال آینده میلادی به اتمام خواهد رسید یا نه.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG