لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

نخستین ویدیوی "داعش" به زبان قرغزی پخش شد


در یک ویدیوی نیم دقیقه ای که توسط شورشیان گروهء دولت اسلامی اسلامی (داعش) در قرغزستان پخش شده است، یک تندرو به زبان قرغزی صحبت می کند.

براساس گزارش بخش قرغزی رادیو آزادی، صحبت بدون لهجهء این شخص به زبان قرغزی، ثابت می سازد که وی باشندهء قرغزستان بوده، نه آنکه در کدام منطقهء دیگر آسیای مرکز زنده گی کرده است.

تفاوت این ویدیو از سایر ویدیوهای که تا اکنون به زبان روسی پخش شده در آن است که نام پیام دهنده را مشخص نمی کند. ادارهء امنیت ملی قرغزستان در صدد آن است تا هویت پیام دهنده را تثبیت کند.

در این ویدیو، شورشیان گروهء دولت اسلامی ازهمان پیام سادهء استفاده کرده اند که تا اکنون برای جذب افراد از آن کار گرفته اند. از سال 2014 میلادی از اعلان خلافت توسط این گروه به اینسو، آنها از مسلمانان می خواهند فریضهء دینی شان را ادا کرده، به مناطق تحت کنترول گروهء دولت اسلامی (داعش) بروند.

در این ویدیو نیز به زبان قرغزی از مسلمانان قرغزستان خواسته می شود که به مناطق تحت کنترول داعش مهاجرت کنند. همچنان با اشاره به فشارها بالای مسلمان گفته می شود که اگر آن ها در صفوف داعش مبارزه نکنند، این فشار ها ادامه خواهد یافت.

این ویدیوی تبلیغاتی به زبان قرغزی در حالی پخش می شود که در کشورهای آسیای میانه به شمول قرغزستان نگرانی ها در مورد پیوستن افراد به شورشیان گروهء دولت اسلامی افزایش یافته است.

ادارهء امنیت ملی قرغزستان روز دوشنبه گفت، بیش از 350 تبعهء این کشور برای پیوستن با شورشیان گروهء دولت اسلامی به عراق و سوریه رفته اند که 80 تن آنها زنان اند.

پخش این ویدیو آخرین تلاش گروهء دولت اسلامی (داعش) است تا نشان دهد که نفود این گروه شورشی به سوریه و عراق محدود نمی شود، بلکه به قلمرو اتحادشوروی سابق که اتباع آن به زبان روسی تکلم می کنند، نیز توسعه یافته است.

گروهی به نام فورات میدیا که لوگوی آن در این ویدیوی دیده می شود، خودرا گروهء رسمی پخش ویدیو های داعش به زبان روسی می خواند و گفته می شود سعیدعمرویچ اتاباییف که به نام ابوجهاد مشهور است این گروه را رهبری می کند

پخش این ویدیو توسط گروهء دولت اسلامی (داعش) بزبان قرغزی یک بخش از تلاش هایست که به خاطر نشان دادن نفوذ روبه افزایش گروه ابوجهاد صورت گرفته است. هدف از نوشتن متن به زبان روسی در بخش پایینی تصاویر ویدیوی پخش شده، آن است تا به قرغزهای که در سایر کشورها به شمول روسیه زنده گی می کنند نیز پیام این گروه رسانیده شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG