لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

جان کری بار دیگر از توافق اتمی با ایران دفاع کرد


وزیر خارجه امریکا به کانگرس کشورش هشدار داد که رد شدن موافقه اتمی با ایران به جمهوری اسلامی این پیام را می رساند که کار غنی سازی یورانیوم را از نو آغاز کند.

وزیر خارجه امریکا که وزرای خزانه و انرژی این کشور هم با او بود به کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان کانگرس امریکا بار دیگر از موافقت اتمی بین قدرت های بزرگ و ایران دفاع کرد.

جان کری گفت:

"ایران تعهد کرد است که از غنی سازی یورانیوم خود داری می کند، یورانیوم غنی شده را که میتوان از آن اسلحه اتمی ساخت نمی خرد و از دست یافتن به یورانیوم غنی شده به این سطح نیز خود داری می کند. ما چگونه می توانیم توضیح بدهیم که ایران در عمل این کار را انجام می دهد؟ بطور خاص 15 سال بعد چه می شود؟ در پاسخ به این سوال ها باید بگویم ما یک نظام بسیار دقیق تفتیش را ترتیب کرده ایم که ایران هم در مورد آن موافقه کرده است و اگر آنها این کار را انجام ندهند این سرپیچی از موافقت معنی خواهد داشت."

جان کری این سخنان بعضی افراد را که در وینا گفتند این موافقت به برنامه های اتمی ایران رسمیت می دهد، بی مفهوم خوانده و پافشاری می کند بر اساس این موافقت رهبران ایران برای همیشه از تولید اسلحه اتمی منع می شوند.

"من در مورد این نگرانی ها که دوستان ما و بطور مشخص اسراییل دارد آگاه می باشم. ولی ما اطمینان داریم کاری را که ما در اینجا انجام دادیم برای تأمین امنیت اسراییل و منطقه می باشد. من تأکید می کنم امکاناتی را که ما امروز داریم می توانیم تا 10 و یا 20 سال دیگر هم حفظ نماییم."

وزیر خارجه امریکا جان کری تأکید نمود که این موافقه به اساس اعتماد بر ایران ترتیب نشده بلکه تحریم ها در بعضی بخش های اتمی ایران برای همیشه می باشند که این موافقه آنها را برطرف نمی کند.

ایران و شش کشور قرتمند جهان روز 14 جولای موافقه کردند که در برابر محدود شدن برنامه های اتمی ایران تحریم های اقتصادی جهانی را علیه این کشور سهل تر می سازند.

جان کری گفت: اگر امریکا از این موافقت رو می گرداند، شرکای جهانی آن این کار را انجام نمی دادند زیرا آنها در ساحه تحریم ها خواهان تفاهم با ایران بودند و تحریم های اقتصادی را که ایران را به مذاکره مجبور ساخته بودند، بدون رضایت امریکا برکنار می کردند.

XS
SM
MD
LG