لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

اداره امنیت ملی: ملا محمد عمر بطور مرموز فوت کرده است


سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان حسیب صدیقی
سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان حسیب صدیقی

نظر به گزارش ها روز جمعه دور دوم مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان در پاکستان برگزار می شود. در چنین حال سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان حسیب صدیقی گفته است آنها به این باورند که مرگ ملا محمد عمر در صفوف طالبان اختلاف ایجاد کرده است:

" به همین دلیل اختلافات در بین طالبان بیشتر شده و فضای جاه طلبی و قدرت طلبی در بین آنها حکمفرما شده است. "

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل یوناما گفته است نشر چنین خبر که به گمان اغلب از پاکستان سرایت کرده است نشان می دهد که زمان مذاکرات بین الافغانی فرا رسیده است.

سخنگوی یوناما دومنیک میدلی در این رابطه پیام نماینده خاص سازمان ملل متحد را قرأت کرد:

" ما به این توجه داریم که خبر تایید مرگ ملا محمد عمر از پاکستان بگوش می رسد این موضوع تاکید بر آن می کند که زمان پروسه صلح همه جانبه در افغانستان فرا رسیده است. افغانها فرصت پیدا کرده اند که صفحات کهنه را برگردانند. و بر امکانات و شرایطی غور کنند که زمینه زندگی صلح آمیز را برای تمام افغانها فراهم می سازد. "

اما کارشناس امور سیاسی در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن در واشنگتن مایکل کوگلمن می گوید، خبر مرگ ملا محمد عمر در یک موقع بسیار حساس نشر شده و این یک نوع تحول مرموز می باشد:

" حکومت افغانستان تایید نمود که ملا محمد عمر چند سال قبل فوت کرده است. ولی چرا این خبر را قبل از مذاکرات صلح نشر نمود؟ چرا سال گذشته آن را اعلان نکرد و چرا حالا؟ جای شک نیست که خبر مرگ ملا عمر در صفوف طالبان بسیار مشکلات ایجاد می کند و در بین طالبان بحران عدم رهبری را بمیان می آورد، که این عمل می تواند سبب برخورد های خونین شود و توجه طالبان را از پروسه صلح به سوی دیگر جلب کند. "

علاوه بر آن در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که هم اکنون فرصت برای مذاکرات صلح در افغانستان نسبت به هر وقت دیگر بیشتر مساعده شده است.

اما کارشناس امور افغانستان و پاکستان در واشنگتن مایکل کوگلمن با این نظر موافق نیست:

" به فکر من طالبان اکنون نسبت به هر چیز دیگر بر تعین رهبر خود غور خواهند کرد. آنها به تعین رهبر نو تمرکز خواهند داشت و من نمی دانم که بعد از اعلان حکومت افغانستان در مورد مرگ رهبر طالبان سرنوشت مذاکرات صلح چه خواهد شد.؟ "

کوگلمن افزود: هرچند خبر مرگ ملا محمد عمر از پاکستان بیرون شده است ولی او فکر نمی کند که این عمل بر چگونگی روابط افغانستان وپاکستان تاثیر عمیق داشته باشد.

XS
SM
MD
LG