لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

پروسه توزیع تذکره های الکترونیکی بتاریخ 28 اسد آغاز می شود


مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

سر انجام پس از ماه ها تأخیر، شورای وزیران افغانستان تاریخ بیست و هشت اسد را روز نخست توزیع تذکره های الکترونیکی در کابل اعلام کرد.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می گوید که دور نخست توزیع تذکره های الکترونیکی برای سه ماه و به گونه آزمایشی ادامه خواهد داشت.

"شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان در یک تصمیم تاریخی بیست و هشت اسد امسال را آغاز توزیع تذکره برقی اعلام کرد و قرار است که تحت مدیریت وزارت امور داخله و ریاست امور تذکره برقی این روند در ولایت کابل به صورت آزمایشی آغاز شود و در مراحل بعدی به سطح کل افغانستان مرحله به مرحله تطبیق و عملی شود."

آقای رحیمی می افزاید که هر گاه درهمین مدت مشکلی در روند توزیع تذکره ایجاد گردد اقدامات لازم جهت حل فوری آن گرفته خواهد شد.

قرار بود نخستین تذکره الکترونیکی حدود دو سال قبل برای رئیس جمهور پیشین داده شود، اما چنین نشد.

در آن زمان پروسه توزیع تذکره ها با مشکلات و اختلافات زیادی روی تذکر ملیت و قوم در تذکره ها مواجه شد که در نتیجه ولسی جرگه مسودۀ را تصویب کرد که بر اساس آن تنها اسم، تخلص، دین و سکونت روی تذکره های جدید نوشته می شود.

قبلاً مقامات گفته بودند که تذکره های الکترونیکی مانند یک کارت خواهد بود که نه تنها خصوصیات دارنده تذکره در آن محفوظ می باشد بلکه از این کارت برای گرفتن لایسنس و جوازسیر راننده گی و همچنان رای دادن نیز استفاده خواهد شد.

اما اکنون ریاست اجرائیه افغانستان می گوید که به دلیل کمبود وقت از این تذکره ها در انتخابات ولسی جرگه که قرار است در آینده های نزدیک برگزار شود، استفاده نمی شود.

در عین حال شماری از باشندگان شهر کابل توزیع تذکره های الکترونیکی را برای تأمین امنیت کشور موثر می دانند.

محب الله واحدی و رحمت الله دو تن از آنان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"ترتیب و توزیع تذکره های الکترونیکی، یکی می توانیم احصائیه دقیق را جمع آوری کنیم، در قسمت انتخابات کمک می کند و همچنان امکان دارد که در بخش شناخت افراد بیگانه کمک کند."

"بهترین کار است اما اگر به صورت درست توزیع شود چون به انتخابات، جلوگیری از تقلب و شناخت افراد کمک می کند."

به اساس برنامه توزیع تذکره های الکترونیک، اتباع افغانستان در بدل تذکره های کهنه تذکره های جدید دریافت خواهند کرد و همه مشخصات شان در سیستم کمپیوتری درج خواهد شد.

شماری از باشندگان شهر کابل روی شفافیت این پروسه تأکید کرده می گویند: نیاز است تا از این روند نظارت درست صورت گیرد زیرا به باور آنان با این کار بسیاری از مشکلات، بشمول شناخت اتباع و شمارش دقیق نفوس حل خواهد شد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG