لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

تغذیه با شیر مادر اطفال را در برابر امراض مختلف وقایه میکند


وزارت صحت عامه افغانستان روی تغذیه کودکان با شیر مادر تاکید کرده می گوید: این کار برای صحت مادران و نوزادان شان بسیار مهم است.

مقامات این وزارت روز سه شنبه در مراسم تجلیل از هفته جهانی تغذیه با شیر مادر تاکید کردند و گفتند که تغذی کودک از شیر مادر تا سن دو سالگی آنها را در برابر امراض گوناگون وقایه می نماید.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه می گوید: به همین دلیل آنها پلان دارند تا بخاطر فروش شیر خشک در بازار ها محدودیت وضع نمایند.

" وزارت صحت عامه مصمم است از شیر پودری که ما شدیداً علیه آن مخالف هستیم این سیاست جهانی است هیچوقت طرفدار نیستیم که شیر پوردی جای شیر طبیعی یا تحفه خداوندی را بگیرد از همان خاطر در پالیسی های ما اینست که ما کاملاً وارد کردن شیر خشک را در افغانستان ممنوع قرار می دهیم."

وی همچنان گفت: هر کودکی که تا سن دو سالگی از شیر مادر تغذیه نماید بدن شان در مقابل تمام بیماری ها مقاومت پیدا می کند و این کار میزان مرگ و میر کودکان را 35 درصد کاهش می دهد.

این در حالیست که شماری از مادران بنابر دلایل مختلف از دادن شیر خود برای کودکان شان خود داری کرده و با شیر پودری کودکان شان را تغذیه می نمایند.

وزارت صحت عامه می گوید: بخاطر اینکه مادران در تمام وقت متوجه باشند هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را تحت شعار" مادران در جریان کار حق شیر دادن به کودکان شانرا دارند" تجلیل کرده اند.

از سوی هم دیپارتمنت تغذیه وزارت صحت عامه می گوید: باید آگاهی عامه در ارتباط به تغذیه کودک با شیر مادر بیشتر شود.

محمد همایون لودین سرپرست این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت: بخاطر تغذیه کودک با شیر مادر میزان مرگ و میر کودکان از 256 کودک در یک هزار به 97 کودک کاهش یافته است.

" تغذیه با شیر مادر که از ساعات اول آغاز می گردد 69 درصد بیشتر گردیده است که این مساله به هر دو حالت تاثیر گذار می باشد، هم مرگ و میر را کم ساخته و هم میزان سوء تغذیه نیز کاهش یافته است که از 60 درصد به 40 درصد کاهش آمده است این نه تنها بالای مرگ و میر تأثیر کرده بلکه بالای بسیاری بیماری ها نیز تاثیر گذار بوده است."

از سوی هم یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای اطفال نیز می گوید: حدود دو میلیون کودک در افغانستان با خطر سوء تغذیه روبرو هستند.

نماینده این اداره می گوید: حکومت افغانستان باید بخاطر حل این مشکل پالیسی سیاسی را تهیه نماید و آنان حاضر اند در این بخش هر کمکی لازم را انجام دهند.

از سوی هم شماری از تحلیلگران امور صحی پیشنهاد می کنند که هر کودک باید از ساعات اول زندگی اش با شیر مادر تغذیه و تا دو سال از شیر مادر حتماً استفاده کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG